Af Ritzau - 04/04-16 07:42; Opdateret: 04/04-16 08:37

Løb i naturen er hårdere end på løbebåndLøb i naturen er hårdere end på løbebånd

Påsken har budt på varmere temperaturer, og derfor rykker løbetræningen for mange udenfor. Men faren for at blive skadet ligger og lurer.

Bildstrecke im Grossformat »
Der er forskel på, hvilke sportsgrene der giver størst risiko for skader. Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitets Hospital har lavet en opgørelse over, hvilke sportsgrene der i 2015 sendte folk på skadestuen. Klik dig gennem galleriet for at se top fem, der er beregnet efter, hvor mange der er registreret som udøvere af sportsgrenen i Dansk Idræts-Forbund. Danmarks Ishockey Union oplyser på deres hjemmeside, at de har 4.066 medlemmer, og det gør Ishockey til den sportsgren med det største antal skader set i forhold til det registrerede antal medlemmer. På andenpladsen kommer Motocross/Speedway. Ifølge tal fra Odense Universitets Hospital er det også en af de sportsgrene med de alvorligste skader. Sportsgrenen er nemlig topscorer, når man ser på, hvor mange der bliver skadet så alvorligt, at det kræver indlæggelse. Det går lynhurtigt i Basket, og det kan være en af grundene til, at der er mange, som kommer på skadestuen med skader, set i forhold til hvor mange danskere, der dyrker basket. Ligesom basket er håndbold en højintensitetssport, og det kan forklare, hvorfor der kan opstå skader. Tal fra Odense Universitets Hospital viser, at håndbold er en af de sportsgrene, der sender flere unge kvinder end mænd på skadestuen. Underlaget er hårdt, når man som volleyspiller skal kaste sig efter bolden, og rammer bolden forkert, kan det nemt koste en forstuvet finger. Volley indskriver sig på sidstepladsen i top 5 over sportsgrene, der sender flest på skadestuen.

Her er de sportsgrene, der giver flest skader.

I takt med at vi går varmere og lysere tider i møde, skifter mange af os det monotone løbebånd og tunge indeklima ud med naturens eget underlag og frisk luft.

Det betyder dog ikke, at du bare kan binde snørebåndene og kaste dig ud i en 10 kilometers løbetur i det fri.

For det kan nemlig ende med slemme skader, hvis du ikke lader kroppen tilpasse sig det nye underlag, siger Camilla Spagner, som selv er eliteløber og rådgiver motionister om løb.

- Når man rykker sin træning udenfor, er det vigtigt, at man starter langsomt op med sit løb. For selv om man har trænet meget i løbet af vinteren på løbebånd eller konditionstrænet på anden måde, kan man ikke bare overføre den træning direkte til udendørs løb, siger hun.

Det skyldes blandt andet, at indendørssæsonen for mange har været præget af ensformig træning på løbebånd, hvor man primært løber ligeud i samme tempo.

Men i naturen er underlaget kuperet og indeholder langt mere variation, end løbebåndet eller gulvet i en træningssal kan tilbyde.

- Sener og led i ben og fødder kan være flere måneder om at vænne sig til at løbetræne udenfor, siger Spagner.

LÆS OGSÅ: Her er de sportsgrene, der giver flest skader

Derfor er tre til fem kilometer et par gange om ugen alt, hvad kroppen bør udsættes for i starten, forklarer Jonas Tybirk Nielsen, cand.scient. i idræt ved Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet.

Det er heller ikke uden betydning, hvor du løber, når træningen foregår uden for fitnesscenteret.

- Fortove er det værste og hårdeste underlag, man kan løbe på, fordi det er banket så hårdt sammen. Derfor skal man helst undgå at løbe på fortove, fordi de mange små og fine muskler i foden samt musklerne i skinnebenet slet ikke er vant til så hårdt underlag, siger Jonas Tybirk Nielsen.

Asfaltvej er ligeledes et hårdt underlag, som du bør skåne din krop for til at begynde med. Dog er det ikke lige så slemt som et fortov.

Løbeturen bør altså foregå på et blødt underlag som skovstier, grusstier og græs.

I galleriet øverst kan du se, de sportsgrene, der giver flest skader.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress