Af Ritzau - 22/08-16 13:04

Firma risikerer bøde på 116.000 for druk-reklame til ungeFirma risikerer bøde på 116.000 for druk-reklame til unge

For anden gang udsættes retssag mod et firma, der er tiltalt for at have alkohol i reklamer rettet mod unge.

storybild

En rejsearrangør er tiltalt for at bruge alkohol i reklamer rettet mod unge under 18 år. Firmaet blev politianmeldt af forbrugerombudsmanden. Arkivfoto af gymnasieklasse hjemvendt efter en vinterferie i Prag. (Billede: Scanpix/Erik Refner)

Det kan komme til at koste en virksomhed 116.000 kroner i bøde, hvis Københavns Byret vurderer, at rejsearrangøren brugte alkohol i sin markedsføring af ungdomsrejser til Prag i efteråret 2013.

Men sagen trækker i langdrag.

Dommer Morten Lange beslutter mandag, at sagen for anden gang udsættes, da firmaet ikke har modtaget alle anklagerens bilag.

- Det er selvfølgelig en skam, men jeg føler ikke, at der er andet, som jeg kan gøre. Det skal køre på en ordentlig måde, siger dommeren og fortsætter:

- Jeg har samtidig besluttet, at I skal have beskikket en forsvarer.

Det siger han til to repræsentanter for firmaet Prague Week ApS, som er tiltalt for at bruge alkohol i deres markedsføring af grupperejser til unge under 18 år. De er mødt op uden en forsvarer.

Administrerende direktør Daniel Straub-Hamp fortæller, at virksomheden er under opløsning. Derfor er der ikke penge til en forsvarsadvokat, oplyser han.

Anklageren fra Forbrugerombudsmanden kræver en bøde på 116.000 kroner, hvis firmaet bliver kendt skyldig.

Under det korte retsmøde kom det frem som en del af bevisførelsen, at firmaet på sin hjemmeside skrev i 2013, at unge under 18 år godt kunne deltage i fester eller tage på barer i Prag, hvis de havde tilkøbt et såkaldt Prague Week Pass.

Anklageren viser også to videoer og billeder fra hjemmesiden, hvor man kan se, at unge skåler i øl.

Meget mere bliver det ikke til under dagens retsmøde, der som nævnt udsættes. Flere vidner er gået forgæves.

Hvornår sagen fortsætter, er mandag uvist.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress