Af - 05/10-15 18:52

Bliv bedre til at huske: Gode råd til at holde din hjerne i topformBliv bedre til at huske: Gode råd til at holde din hjerne i topform

Trænger din hjerne til noget gymnastik? En hjerneforsker kommer med en række simple og gode øvelser, så du kan holde din hjerne i gang og 'lære' at huske bedre.

Bildstrecke im Grossformat »

Telefonnumre, aftaler, kodeord.

I dag husker vores mobiltelefon efterhånden alt for os.

Det ville have været smart, hvis det betød, at vi kunne lagre alle daglige informationer i telefonens hukommelse og i stedet bruge energi på at tænke kreativt.

Men det er bare langt fra tilfældet.

- Det burde give rum til mere kreative tanker, men det er der ingen undersøgelser, der tyder på, siger Troels W. Kjær, der er hjerneforsker ved Roskilde Universitetshospital, til Ritzau Fokus.

Test dig selv og løs hjernevrideren øverst i artiklen.

Vil du gerne lære, hvordan du bliver bedre til at huske generelt, kommer Troels W. Kjær med en række øvelser, som du kan lave.

Først og fremmest skal man tage udgangspunkt i noget, man er god til, da det er motivationen, der skal stimuleres, hvis man skal blive god til at huske.

- Hvis man simpelthen ikke interesserer sig for kongehuset, vil man altid have svært ved at huske kongerækken, forklarer Troels W. Kjær.

LÆS OGSÅ: Din sovestilling påvirker dit helbred: Her er den bedste stilling

En anden ting, du kan øve dig i, er at huske navne eller andre ting ved at knytte anekdoter eller en historie til et nyt navn eller en anden oplysning, som du gerne vil huske.

Og så slår Troels W. Kjær en hukommelses-myte til jorden.

- Man skal være mere flittig med at vedligeholde sin hukommelse, jo ældre man bliver, men det passer ikke, at man automatisk bliver glemsom med alderen, siger hjerneforsker Troels W. Kjær til Ritzau Fokus.

LÆS OGSÅ: Ingen tvivl: Unge hashrygere risikerer varige hjerneskader

Vigtigst af alt, hvis du vil holde din hjerne i topform, er at bryde dine rutiner på alle områder.

Lyt til musik du ikke plejer at lytte til, læs en anden type bøger, gå en anden vej hjem fra arbejde eller skole og diskuter dine holdninger med folk, som du ikke er enige med.

Derudover er det, i følge hjerneforskeren, også godt at motionere, da det øger tilstrømningen af blod til din hjerne.

Og sidst men bestemt ikke mindst skal du huske at få en lang nats søvn, da din hjerne renses for affaldsstoffer, når du sover.

LÆS OGSÅ: Forskning slår fast: Stress blokerer hukommelsen

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress