Af - 22/04-15 13:32

85 procent af elever i folkeskolen: Læreren kommer ikke til tiden85 procent af elever i folkeskolen: Læreren kommer ikke til tiden

Læreren kommer ofte for sent, men ellers er eleverne i det store hele glade.

storybild

ARKIVFOTO (Billede: Polfoto)

Den første store trivselsundersøgelse i folkeskolen byder i det store hele på tilfredse elever, der er dog problemer med uro og støj - og så mener kun 15 procent af skolebørnene, at læreren ofte kommer til tiden.

Det skriver Politiken tirsdag.

Undersøgelsen er baseret på hele 470.000 elever eller 85 procent af eleverne fra børnehaveklassen og hele vejen op til 9. klasse, der alle har svaret på spørgsmål om deres hverdag i skolen.

LÆS OGSÅ: Venstre åbner for konservativt kristendomsønske

Det er dog kun 15 procent af de adspurgte elever, der mener, at læreren møder til tiden 'meget tit.'

85 procent oplever altså noget andet end, at læreren 'meget tit' dukker op til timen rettidigt.

Resten fordeler sig over en gruppe på 43 procent, der 'tit' oplever, at læreren kommer til tiden. 30 procent siger 'en gang imellem.' Ti procent af eleverne svarer, at læreren 'sjældent' kommer til tiden og to procent har givet svaret 'aldrig.'

Ifølge forskningschef, Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved Via University College kan det have stor betydning, hvis læreren ikke står klar ved tavlen, når klokken ringer.

- Det har faktisk stor betydning, at læreren er til stede, når eleverne kommer ind. Det betyder noget for, hvornår – og hvor godt – man kommer i gang med undervisningen. Det kan også betyde noget for graden af uro i timen, siger han til Politiken.

LÆS OGSÅ: Partier vil undersøge effekt af folkeskolereformen

Hos Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har man netop foretaget en anden undersøgelse, der netop viser vigtigheden af, at læreren allerede er i klasseværelset, når timen skal til at gå i gang.

- Det er simpelthen for få elever i ministeriets undersøgelse, der svarer, at lærerne altid er der til tiden. Der er et kæmpe signal i at være der fra start, som er: 'Her arbejder vi,' lyder det fra vicedirektør Katja Munch Thorsen til Politiken.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Fie Laursen er et fint forbillede

Hos en forældreorganisation mener man dog ikke, at underviserne kommer for sent af ond vilje. I hvert fald ikke i en udbredt grad.

- Jeg tror simpelthen ikke på, at der er lærere, der bevidst ikke kommer til tiden. Er det slendrian, er det ikke acceptabelt. I de fleste tilfælde tror jeg, det handler om en kopimaskine, der ikke fungerede, eller en elev, der optager læreren på sin vej til klasseværelset«, siger Mette With-Hagensen, der er formand for Forældre og Skole, landsorganisationen for forældrebestyrelser i folkeskolen.

På baggrund af undersøgelsen forventer undervisningsminister Christine Antorini (S) nu at tage problemet med de forsinkede lærere op i Folketinget.

Artiklen er opdateret d. 22. april med procentsatser fra alle svarmulighederne.

LÆS OGSÅ: Skoleledere forudser flere vikartimer

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress