Af - 24/10-16 06:24

Børn og unge snydes i webshops - sådan spotter du, om siden er fakeBørn og unge snydes i webshops - sådan spotter du, om siden er fake

12 procent mellem 12 og 25 år er blevet snydt for penge eller varer, når de har handlet på nettet, viser ny stor undersøgelse.

Bildstrecke im Grossformat »
Klik dig gennem galleriet og se fem enkle råd til, hvordan du gennemskuer svindelwebshops, så du undgår at blive snydt, når du handler på nettet. Koster dine drømmesneakers 534,16 kroner i en webshop? Så skal du måske lige se lidt nærmere på butikken, råder kommunikationschef hos e-mærket, Toke Mølgaard til. Skæve beløb kan være tegn på, at prisen oprindeligt har været i en anden valuta - yen for eksempel - og så er blevet direkte omregnet. Det behøver ikke være et tegn på fup, men danske priser er normalt mere afrundende. Det heldige ved at bo i Danmark er, at sproget er svært at efterligne, og det er derfor tit let at se sprogfejl. Desværre står mange af fejlene i handelsbetingelserne, og dem bør man altid læse, siger Toke Mølgaard og understreger, at skæve priser kombineret med underlige sprogfejl bør få dine advarselslamper til at blinke. Du kan sagtens være heldig at finde gode tilbud på nettet og varer på udsalg, men virker prisen for god til at være sand, og er alle varerne i webshoppen meget billigere end normalt, så er der grund til at være på vagt, fortæller Toke Mølgaard. Indenfor det seneste halvandet år har vi set, at it-kriminelle køber udgåede .dk-domæner, fordi de gerne vil have fat i domæner med højt page-rank. Det svarer lidt til at få de bedste hylder i indkøbsmarkedet. Derfor skal man holde øje med, at der er en samklang mellem url-adressen og det, der bliver solgt i webshoppen, siger Toke Mølgaard. På billedet ses et eksempel på et domæne, der tidligere har været noget andet, som politiet har beslaglagt. Endelig kan man som forbruger se efter e-mærket, der betyder, at webshoppen er certificeret. På e-mærket.dk kan du også indgive en anmeldelse, hvis du er blevet snydt på en webshop eller synes, den virker mistænkelig, så kigger e-mærket nærmere på den, og inddrager politiet hvis det er nødvendigt.

Mere end hver tiende ung mellem 12 og 25 år har indenfor et år oplevet at blive snydt for penge eller varer i forbindelse med en internethandel, viser tal fra Ungeprofilundersøgelsen 2015.

Ifølge lektor i sociologi ved Københavns Universitet, Jakob Demant, der har været med til at analysere undersøgelsens tal, er den kriminalitet, vi kan blive udsat for, rykket til den digitale verden, og det gælder også børn og unge.

“Undersøgelsen viser, at man som ung ikke nødvendigvis har lært at håndtere, hvordan man bruger webshops, køber adgang til apps og deler billeder på en sikker måde bare fordi, man har praksis i forhold til at bruge sociale medier og nettet”.

LÆS OGSÅ: Nu strammer Nets grebet om web-svindlere

Hos e-mærket, den officielle danske certificeringsordning for sikker nethandel, oplever man, at svindel er et stigende problem. Mange af sagerne handler om udenlandske fupwebshops.

“Svindlen består i, at man sidder tilbage med en håbløs kopivare af ringe kvalitet, men vores største bekymring er faktisk, at man ender med at give sit navn, sin adresse og sine bankoplysninger til store velorganiserede netværk af it-kriminelle”, siger kommunikationschef hos e-mærket. Toke Mølgaard og påpeger, at børn og unge kan være særligt udsatte, fordi deres kritiske sans ikke er ligeså veludviklet som voksnes.

“Et konkret eksempel er en pige på 18 år, der har ønsket sig en burberry-jakke i lang tid, men hendes far synes, at 6.000-8.000 koner for en jakke var lige i overkanten. Pludselig finder hun den på en webshop til 1.438,5 kroner, og det kan faren bedre gå med til, men da jakken kommer er der tale om en billig kopi”, siger Toke Mølgaard.

LÆS OGSÅ: Nettet flyder over med tilbud på falske luksus-dunjakker

Ungeprofilundersøgelsen tal åbner ifølge Jakob Demant også op for, at vi måske skal se anderledes på ungdomskriminalitet i fremtiden.

“Ungdomskriminalitet falder, og det har den gjort i mange år, men når vi ser på tal som det her, er der noget, som tyder på, at det kan være, ungdomskriminalitet ikke falder, men at den i højere grad flytter sig. Det er vi nødt til at være opmærksom på i de kommende år”, siger han og fortsætter:

“Undersøgelsen viser, at det ikke er ikke en en-til-en-forbrydelse, og det tyder på, at det er globalt, og gerningsmændene ikke behøver at sidde i Danmark. Dermed ændrer ungdomskriminaliteten sig også fra at være noget nært og lokalt til at være noget globalt”, fortæller Jakob Demant.

LÆS OGSÅ: Bikini-fup: Her gemmer bagmanden sig

En af dem, der har prøvet at blive snydt af en falsk webshop, er 18-årige Nicoline Indianna Kragh Kristensen.

Nicoline Indianna Kragh Kristensen

For et år siden oplevede hun at blive snydt for lidt over 3000 kroner, da hun købte tøj på en webshop. Kort efter hun havde købt varerne, opdagede hun, at webshoppen var falsk.

“Det første jeg gjorde var at ringe til min bank for at høre, om de kunne stoppe overførslen, men det kunne de ikke, selv om det var dagen efter købet”.

Nicoline udfyldte en blanket til sin bank, hvor hun skulle vedlægge beviser på, at hun var blevet snydt.

“Banken overførte de penge, jeg havde mistet, men gjorde mig opmærksom på, at de måske ville trække dem igen, hvis min sag ikke gik igennem og blev godkendt.”

Efter et halvt år fik Nicoline at vide, at hendes bank desværre ikke kunne dække hendes tab alligevel, fordi hun havde betalt via PayPal, men banken hjalp Nicoline med at sende sagen til PayPal, der godkendte sagen og tilbagebetalte pengene til Nicoline.

Grunden til, at Nicoline kunne få sine penge tilbage var, at hun havde gemt alle informationer, og derfor råder hun andre, der handler på nettet, til at gøre det samme.

“Gem for guds skyld alle beviser for, at du er blevet snydt, ellers har du ikke en chance for at få dine penge tilbage.”

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress