Af - 29/06-15 09:01

Hvornår må du køre over for gult?Hvornår må du køre over for gult?

Kun hver anden dansker ved, hvornår det er i orden at køre over for gult, viser en ny undersøgelse.

storybild

(Billede: Polfoto/AP)

Alt for mange danskere kører hver dag over for gult, selv om de sagtens kan nå at bremse, og blot hver anden ved, hvornår de må køre over for gult, viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Nykredit Forsikring.

Hvad tror du? Giv os dit svar nedenfor, inden du læser videre!

LÆS OGSÅ: Rådet for Sikker Trafik: Vi skal have tal på trafikvrede

LÆS OGSÅ: Byens travleste buslinje bliver CO2-neutral

Færdselsloven er dog helt klar. Gult lys betyder stop præcis som rødt lys. Men færre end hver tiende ved, hvordan det straffes, hvis man kører over for rødt, viser undersøgelsen.

- Når det gule lys ikke bliver respekteret, skaber det ikke kun frustration hos andre trafikanter. Det kan også være årsag til alvorlige trafikulykker. Ifølge færdselsloven er det kun i orden at fortsætte for gult, hvis det skaber en farlig situation at bremse. At så mange ikke kender reglerne, kan resultere i mange farlige situationer i trafikken, siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.

LÆS OGSÅ: Så mange blev snuppet i politiets første spritkontrol

Udbredt misforståelse
Undersøgelsen viser desuden, at blot hver anden ved, hvornår det er lovligt at fortsætte over for gult. 21 % tror eksempelvis, at det er okay, blot de når ind i lyskrydset, mens der er gult, og 19 % tror, at man aldrig må køre over for gult. Men begge tolkninger kan skabe problemer, og det er vigtigt, at alle er enige om, hvad det gule lys betyder.

- Trafikanter der kører over for gult øger risikoen for at andre trafikanter kommer til skade, og kan forhindre trafikken i at glide. Jeg kan dog være i tvivl om, det er pga. egoisme eller uvidenhed, at så mange tror, at de lige kan nå over for gult, siger Kim Rud-Petersen og slår fast:

- Det er hævet over al tvivl, at man skal kunne stole på, at alle overholder trafiklysene. Det kan skabe usikkerhed i trafikken, at der er så mange forskellige tolkninger af, hvad det gule lys egentlig betyder. Derfor er det vigtigt, at den forvirring bliver reduceret i fremtiden, så endnu flere ved, hvordan færdselsloven skal tolkes.”

LÆS OGSÅ: Ny kampagne zoomer ind på mandlige spritbilister

Disse landsdele er værst
På landsplan er det 15 %, der er bevidste om, at de kører over for gult, selv om de kan nå at bremse. I Hovedstaden er det tal 18 %, og i Nordjylland er det 19 %. Til sammenligning er det helt nede på 9 % for region Sjælland.

- Det er måske ikke så overraskende, at det især er i byen, at man kan finde på at køre over for gult. Men det gør det kun værre, når trafikken ofte er tættere her. Det er vigtigt, at man ikke gør uventede ting i trafikken. Derfor skal man følge færdselsloven og kun køre over for gult, hvis det skaber fare, at man bremser, siger Kim Rud-Petersen.

LÆS OGSÅ: Her indrømmer flest: Ja, jeg kører spritkørsel

LÆS OGSÅ: Uber vil nu til at sejle dig rundt

LÆS OGSÅ: Ny transportminister skal genoverveje togfond

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress