Af - 18/05-15 20:19; Opdateret: 18/05-15 20:55

Efter Monte Carlo-stunt: DR kræver busreklame pillet nedEfter Monte Carlo-stunt: DR kræver busreklame pillet ned

Drengene fra DR3-programmet Monte Carlo har købt en busreklame, hvor de hævder, at metroxpress ikke er en avis.

storybild

Den meget omtalte reklame er sat på en enkelt bus i København. (Privatfoto/Twitter)

Satireprogrammet Monte Carlo på DR3 er kendt for at drive gæk med Gud og hver mand, og metroxpress er heller ikke gået ram forbi.

I flere programmer har værterne Esben Bjerre Hansen og Peter Falktoft erklæret, at metroxpress ikke er en avis, fordi der er for meget fjolleri i spalterne, og mandag vakte det stor opsigt på sociale medier, da de offentliggjorde, at de har købt en busreklame med teksten #metroxpresserikkeenavis.

LÆS OGSÅ: Monte Carlo-dreng skal være MGP-vært

DR er dog langt fra begejstrede for stuntet, da de ikke finder det sjovt, og der muligvis er blevet brugt licenspenge til at betale Movia for reklamen.

- Monte Carlo er satire, så det skal være tilladt at lave sjov med sig selv og andre, og det må gerne gøre lidt ondt. Men med denne busreklame, er det taget ud af den satiriske kontekst, og det er dårlig stil, og det ærgrer mig, at det er sket. Man bruger ikke licenspenge til den slags, og hvis de havde spurgt mig om lov, havde jeg sagt nej, siger DR3's programchef Irene Strøyer til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Vingeskudt 'Monte Carlo': Seertallene rasler ned

Programmet laves af produktionsselskabet Pineapple, som sælger DR et samlet produkt, og derfor vidste DR intet om stuntet, ligesom de ikke kan afvise, at der indirekte er brugt licenspenge på reklamen.

- Jeg har snakket med Monte Carlo-redaktionen, og sagt, at de skal tage reklamen ned med det samme, siger Irene Strøyer, som understreger, at hun er vild med Monte Carlo, og at denne sag ikke får konsekvenser for samarbejdet.

LÆS OGSÅ: Mascha Vang driller Monte Carlo: Jeg kan have DOBBELT så mange læsere på min blog - på én dag

Hun oplyser samtidig, at Monte Carlo holder pause fra skærmen fra på torsdag, mens der forhandles om en eventuel fortsættelse af programmet, som har kørt i to sæsoner med svingende seertal.

I den seneste sæson har det svinget mellem 20- og 70.000 seere per afsnit.

LÆS OGSÅ: LISTE: Peter Falktofts 10 største internet- og tv-slagsmål

Metroxpress' ansvarshavende chefredaktør, Jonas Rathje, har naturligvis også set den debatskabende busreklame.

- Jeg så på stuntet med mild undren – men takker naturligvis for opmærksomheden, siger han.

På de sociale medier bliver annoncen heftigt debatteret, og man må sige, at der er delte meninger til annoncen:

'Flot at bruge licens penge på sådan en gang lort.. Godt man har fravalgt det pis....', lyder det fra an mandlig bruger på Facebook.

'At DR bruger licenskroner på Monte Carlo drengene er spild. Hvem ved deres fulde 5 ville betale for dem hvis de krævede abonnement..?', skriver en anden.

Men der er dog også folk, som mener, at annoncen er helt okay.

'Det er jo rigtigt! Det er ikke en avis...'

'Synes det er god gas! Forstår ikke nogen hidser sig op over det.... Så kan man ikke have ret meget andet at gå op i.'


Metroxpress har forgæves forsøgt at få kommentarer fra Esben Hansen og Peter Falktoft.

LÆS OGSÅ: Falktoft splitter danskerne med Facebook-opdatering

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress