Af - 18/04-16 04:00

Flere udslip fra firma bag Fredericia-katastrofeFlere udslip fra firma bag Fredericia-katastrofe

I 2003 og 2010 havde virksomheden bag rekordforurening i Lille-bælt udslip fra sine tanke i Fredericia Havn. Myndighederne har flere gange givet påbud til Dan Gødning.

storybild

Arkivfoto. (Billede: Polfoto)

Det er ikke første gang, Dan Gødning, der i februar stod bag det største udslip i nyere Danmarkshistorie, har stået bag forurening.

Den 16. september 2010 var Fredericia Havn fyldt med fiskeolie – ugen før havde de haft samme problem på Vestfyn, viser en uheldsrapport, som metroxpress har fået aktindsigt i. Først ved sporing på havnen fandt man ud af, at udledningen sandsynligvis kom fra Dan Gødning:

‘I hallen, hvor der opbevares fiskepulver, genkendes lugten fra olien i havnebassinet, ligesom opløst pulver i vandpytter ligner olien i havnebassinet (…)
Miljømyndigheden vurderer derfor, at der er en sandsynlighed for, at virksomheden har forårsaget forureningen i Lillebælt,’ lyder det i rapporten.

Dengang blev olien samlet op af to slamsugere.

LÆS OGSÅ: TV: Her sker historisk miljøkatastrofe i Danmark

I 2003 var en stor mængde fedt fra søstervirksomheden Nagro løbet ud i en gård, hvor en del var endt i overfladevand og i kloakken: ‘Fedtet størkner ved stuetemperatur, hvorfor kloakrørene hurtigt var stoppet til,’ står der.

Fredericia Kommune, der forbereder et sagsanlæg efter miljøreglerne mod Dan Gødning, laver tilsyn hvert tredje år hos dem.

Det har siden 2010 ført til to påbud, fire indskærpelser og tre henstillinger. Ved et tilsyn i 2011 fandt man tanke med 1.000 ton gødning direkte på jorden.

LÆS OGSÅ: Regering bøjer sig for K - sænker udledning af kvælstof

Myndighederne skrev:
‘Opbevaring af kemikalier skal ske miljømæssigt forsvarligt, hvilket betyder, at kemikalier skal opbevares under tag med en opsamlingskapacitet svarende til minimum den største beholder.’

Metroxpress har i flere dage forgæves forsøgt at få en kommentar fra direktør Svend Høgh Andersen fra Dan Gødning.

Ved ulykken i februar, hvor mindst 4.000 ton kvælstof endte i Lillebælt, var der ifølge politiet mindst 2.000 ton mere i containeren, der brød sammen, end Dan Gødning havde tilladelse til.

LÆS OGSÅ: Konservatives leder er glad for garanti om mindre kvælstof

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress