Af Astrid Louise Rasmussen - 07/10-15 07:43; Opdateret: 07/10-15 09:55

Ny børneapp genopliver ghettoblaster og lydbåndNy børneapp genopliver ghettoblaster og lydbånd

I dag lancerer Universal Music i samarbejde med streamingtjenesten Spotify børneappen Kiidio.

Bildstrecke im Grossformat »

Med den nye app kan børn som i “gamle dage" lytte til børnemusik og lydbånd helt uden hjælp fra de voksne, lyder det fra produktionschef, Nicoline Tardini, der står bag ideen.

Nostalgien blomstrer, når ghettoblasteren, CD’er og kasettebånd sammenlignes med nutidens digitale medier og streamingtjenester. Alt var bedre med den gode gamle CD-afspiller, hvor børn selv kunne styre, hvornår de ville lytte til musik og lydbøger. Men det bliver måske nemmere med den nye børneapp Kiidio for børn mellem to og fem.

I Nicoline Tardinis stue kører sangen “mæh, sagde det lille lam” på repeat. Det har den gjort hele dagen. Når sangen løber ud, trykker en lille finger lynhurtigt på iPaden - lige der på det store billede af fåret. En gang til.

LÆS OGSÅ: 22-årige Camilla har fået tre millioner til 'studiebøgernes Spotify'

- Alt med får er interessant i øjeblikket, fortæller Nicoline Tardini. Og det var netop med udgangspunkt i sin to-årige datter, at hun fik ideen til appen.

Hun mener nemlig, at digital børneunderholdning i dag er for kompliceret til, at børn kan underholde sig selv. Engang kunne børn smide en cd eller et bånd på ghettoblasteren og lytte til det på værelset. Og det var på børnenes præmis, fortæller hun.

- Nu hvor CD’er ikke udgives længere, er der kommet et hul, hvor børnene må bede mor og far om at søge tingene frem i Spotify, og så bliver det ligesom de voksnes valg frem for børnenes, fortæller hun.

Derfor har Universal Music i samarbejde med Spotify udarbejdet en børneapp, der nemt, simpelt og visuelt giver børn mulighed for at bruge iPaden selv, uden at de voksne blander sig. Så kan børnene lynhurtigt selv finde “den med mariehønen”, eller høre fortællingen om Tornerose.

LÆS OGSÅ: Cd'en er døende: 88 procent af musiksalget er digitalt

Og det er en god idé at lave en simpel app til børn, lyder det fra Klaus Thestrup, der er adjunkt på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier ved Aarhus Universitet. Men det vigtigste er stadigvæk fællesskabet mellem børn og voksen, understreger han:

- Det handler efter min mening om, at børn og voksne laver de her ting sammen, hvad end det er i familien eller i børnehaven. De voksne er der ikke kun for at hjælpe børnene med at bruge appen. De er der også for at snakke med dem om spillene, videoerne og fortællingerne, siger han.

Og det er Nicoline Tardini enig i. Appen er ikke et forsøg på at placere børn passivt i et hjørne med en iPad.

- Selvfølgelig synes jeg også, at der er noget fantastisk i, at man danser med sine børn eller læser en historie sammen med dem. Men de skal have mulighed for selv kontrollere, hvad det er, de vil høre, og hvornår de vil høre det, siger hun.

LÆS OGSÅ: Er du fan? Her er de 12 mest utro musikgenrer

Med den nye app får børnene altså lov til at være deres egen DJ. Og det er muligheden for selv at vælge, som Nicoline Tardini sammenligner med ghettoblasteren, cd’er og lydbånd. På den måde er “de gode gamle dage” ikke væk, og børnene forsvinder ikke helt ind i de digitale skærme.

Lyd, film og billeder på skærmen kan nemlig forenes med leg uden for skærmen, fortæller Klaus Thestrup:

- Papiret forsvinder ikke, plastiksværdet forsvinder ikke, og legetøjsfiguren forsvinder ikke. Så for mig, så handler det om at kombinere skærm og gulv, fysiske materialer og digitale materialer, fortæller han.

Kiidio lanceres som et samarbejde mellem Universal Music og streamingtjenesten Spotify. Det er gratis at hente selve appen, men den kræver en opgradering til Spotify Premium.

LÆS OGSÅ: Aller lancerer magasin-pendant til Spotify og Netflix

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress