Af Ritzau - 14/04-16 05:25; Opdateret: 14/04-16 07:45

Blå blok vil lade 16-årige køre motorcykelBlå blok vil lade 16-årige køre motorcykel

Der tegner sig et flertal for at sætte aldersgrænsen for motorcykelkørekort ned til 16 fra 18 år.

storybild

16-årige skal have lov til at køre motorcykel, mener blå blok. (Billede: Polfoto)

Unge på 16 år skal kunne køre motorcykel.

Det mener samtlige partier i blå blok og dermed et flertal i Folketinget, skriver netavisen Altinget.

Torsdag behandler Folketingets partier et forslag om, at 16-årige skal kunne få kørekort til lille motorcykel og stor knallert. Forslaget er fremsat af de tre blå støttepartier, men regeringspartiet Venstre er også meget positivt stemt over for idéen.

- Vi går efter at få det gennemført, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre, til Altinget.

Han understreger dog også, at regeringen vægter trafiksikkerheden højt og derfor vil rådføre sig med erfaringer fra vores nabolande, inden forslaget kan gennemføres.

- Vi har nogle trafiksikkerhedsmæssige forhold, der skal kigges nærmere på i den kommende tid. Og så lægger vi op til at fremsætte et lovforslag, når det er afklaret, siger han til Altinget.

Man skal i dag være 18 år for at må køre på lille motorcykel. Der er ikke særlige hastighedsbegrænsninger for små motorcykler, hvilket vil sige, at de kan køre på motorvej med 130 kilometer i timen.

Forslaget, som behandles torsdag, er en genfremsættelse fra 2013, hvor Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti stod bag.

Ifølge bemærkningerne til forslaget vil man strømline dansk lovgivning med resten af EU's, da det i fleste EU-lande er lovligt for 16-årige at køre på lille motorcykel.

Samtidig skal forslaget hæve trafiksikkerheden, da det vil mindske lysten til at tune knallerter og også vil være med til at ansvarliggøre de unge. Hovedargumentet er dog at øge mobiliteten blandt unge i yderområderne.

Rådet for Sikker Trafik advarer dog kraftigt imod forslaget, der vil koste liv:

- Der er ingen tvivl om, at motoriserede tohjulede køretøjer er de farligste, og når man samtidig sænker aldersgrænsen, vil det betyde et større antal dræbte og tilskadekomne, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er direktør i Rådet for Sikker Trafik, til Altinget.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress