Af Ritzau - 20/05-16 15:00

Forsker: Opsplitning giver togdriften samspilsproblemerForsker: Opsplitning giver togdriften samspilsproblemer

Koordinering svækkes, når man splitter en organisation, som man gjorde med DSB og Banedanmark, siger ekspert.

storybild

Banedanmark har haft ualmindeligt svært ved at gøre sporarbejder hen over Fyn færdige til tiden. Det kan skyldes koordineringsproblemer mellem Banedanmark og DSB, vurderer trafikforsker. Arkivfoto. (Billede: Free/Vlaru)

Banedanmark har ansvaret for skinnerne, mens DSB står for togene. Sådan har ansvarsfordelingen på jernbanenettet set ud siden 1997.

Men opdelingen kan give anledning til problemer og manglende koordinering.

Det siger trafikforsker Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet (RUC), efter den seneste tids mange problemer med togdriften, senest med gentagne forsinkelser af et større renoveringsprojekt hen over Fyn.

- Når man splitter sådanne organisationer op, så får man en dårligere koordinering, når man skal løse problemer, siger Per Homann Jespersen.

- Tit er man mere fokuseret på at diskutere, hvem der har ansvaret og hvem, der bør straffes økonomisk, end at fokusere på at løse problemerne, siger han og nævner de gentagne fristoverskridelser af renoveringen af skinnerne over Fyn.

- Jeg ved, at DSB ikke var glade for den tidsplan, der var lavet for det, og havde et forslag til, at det skulle foregå på en anden måde.

- Om det havde løst de problemer, der viste sig, det ved jeg ikke. Men det viser bare, at når Banedanmark skal løse et problem, så gør de det ud fra, hvad de finder mest hensigtsmæssigt, og når DSB skal løse et problem, så gør de det på deres egen måde.

- Det er ikke altid den måde, der er til bedst gavn for kunderne, siger trafikforskeren.

Det var et EU-direktiv, som var baggrunden for skilsmissen i 1997, der betød, at DSB fik ansvar for togene, mens Banestyrelsen - senere Banedanmark - blev ansvarlig for drift og vedligehold af jernbaneskinner.

Hensigten var at skabe mere konkurrence på det danske jernbanenet, og det gav også mulighed for operatører som Arriva at benytte skinnerne til togdrift.

Men kigger man ud i verden på lande, der har bevaret en enstrenget struktur og altså undladt en opsplitning, så er der her, man ifølge trafikforskeren finder den mest velfungerende togdrift.

- Det er lande som Schweiz, Frankrig og Japan, hvor man har en minimal eller slet ingen opsplitning mellem infrastrukturejer og operatør, siger Per Homann Jespersen.

Han mener, at de aktuelle udfordringer for togdriften herhjemme viser, at der godt kan justeres lidt i "bodelingen".

- Det er bestemt et område, man kunne kigge på. Var det den rigtige bodeling eller er der måske ting, man mere praktisk kunne fordele mellem Banedanmark og DSB, siger han.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress