Af - 02/11-16 07:13

Sovet dårligt? Her er grundenSovet dårligt? Her er grunden

Natten til søndag stillede vi uret en time tilbage, og det påvirker flere danskeres søvn. Her kan du læse hvorfor, og hvem der har størst risiko for at blive påvirket.

Bildstrecke im Grossformat »
Klik dig videre for at få fire gode råd til, hvordan du får din gode søvn tilbage - også selvom det er vintertid. Søvnekspert Mikael Rasmussen fortæller til metroxpress, at det er manglen på lys, der påvirker nogle menneskers søvn, når uret stilles frem. Derfor er det en god idé at holde frokostpausen udendørs, hvor der er lys. - Få så meget lys som muligt ved at sætte dig tæt ved vinduet på arbejdspladsen, råder søvneksperten. Når arbejdet er lavet, bør du skynde dig uden for og nyde det lys, der er tilbage, lyder et af de fire råd fra Mikael Rasmussen. Hvis du først får fri, når det er mørkt, hvis du heller ikke har mulighed for arbejde tæt ved et vindue eller holde frokostpausen udenfor, kan du som den sidste mulighed købe dig til lys. Nemlig en lysterapilampe. Den vil hjælpe dig til at sove bedre, nu hvor vi har sat uret tilbage, fortæller Mikael Rasmussen. Hvis du ikke har råd til en lysterapilampe og heller ikke har mulighed for at få en masse lys i løbet af dagen, kan du også bare lade problemet gå over af sig selv. Søvneksperten fortæller til metroxpress, at døgnrytmen vender sig til de nye forhold efter maksimum 14 dage. - Det tager cirka et døgn, for hver time du forskubber din døgnrytme, indtil døgnrytmecentret har fået styr på alle de fysiologiske processer, siger Mikael Rasmussen til metroxpress. De fleste danskere vil altså være et døgn om at vende sig til vintertid, men nogle kan bruge helt op til 14 dage, før deres døgnrytmecenter har vænnet sig til den nye rytme.

Kilde: Mikael Rasmussen, søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel.

Hovedpuden er for blød, dynen for varm, og pludselig er der alt for mange lyde nede fra gaden.

Har du de sidste nætter sovet usædvanligt dårligt?

Så kan det være fordi, du har en meget sensitiv døgnrytme, som i disse dage lider under skiftet fra sommer- til vintertid. Det forklarer Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel.

- Nogle af os er meget påvirkelige af, at vi skal stille uret en time tilbage, mens andre er ligeglade. De danskere med en mere sensitiv døgnrytme vil typisk kunne mærke det i deres velbefindende i flere dage efter, siger Mikael Rasmussen til metroxpress og tilføjer:

- Døgnrytmesystemet er sart, og derfor har vi det bedst med, at døgnrytmen er regelmæssig.

LÆS OGSÅ: 7 grunde til, du ALTID skal sove nøgen

Det, der går "galt", når vi stiller uret en time tilbage er ifølge eksperten, at vi oplever at få mindre lys. Selvom morgenerne bliver lysere, vil det føles som om, at vi får mere mørke, fordi vi er mere udenfor efter arbejdstid, hvor himlen bliver hurtigere mørk, end da uret stod på sommertid.

- I forvejen oplever vi frem til den 21. december, at det bliver mørkere og mørkere, og det påvirker også nogle mennesker, og så den her ene time er bare et ekstra spark i den gale retning, forklarer søvneksperten, der blandt andet er medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.

Mikael Rasmussen er af samme grund ikke særlig begejstret for, at vi stiller tiden frem og tilbage.

Den norm, der ligger i samfundet om, at vi skal overgå til sommertid – det er noget værre rod. Det er ikke hensigtsmæssigt for nogle mennesker, at vi flytter om på døgnrytmen på den måde.

LÆS OGSÅ: 5 tips til natteravnen, der dater et morgenmenneske

Mikael Rasmussen refererer til en engelsk undersøgelse, der viser, at effektiviteten på arbejdspladsen nedsættes med 50 procent, når man på den måde piller ved døgnrytmen.

- Vi ved også, at antallet af slagtilfælde forøges kraftigt, mens antallet af depressionsdiagnoser stiger med otte procent i forbindelse med, at man overgår fra sommer- til vintertid, siger han.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du indstille uret til vintertid

De mennesker, der typisk er mest følsomme, når uret sættes tilbage, er unge, ældre (50 plus) og a-mennesker.

- A-mennesker har det lidt svære end b-mennesker med at lave om på rytmer. Det skyldes, at b-mennesker, som der er et overtal af i Danmark, er mere fleksible i deres døgnrytme, siger søvneksperten.


LÆS OGSÅ: Geomagnetisk storm gør det muligt at se nordlys mandag aften

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress