Af Ritzau - 29/11-16 11:41; Opdateret: 29/11-16 11:52

Kendt kvinde har stævnet Se og HørKendt kvinde har stævnet Se og Hør

Retten på Frederiksberg skal afgøre, om Rigmor Zobel skal have godtgørelse for krænkende omtale i færdselssag.

storybild

Niels Pinborg er stævnet af Rigmor Zobel for omtale af en lille færdselssag i byretten (arkivfoto). (Billede: Scanpix/Jeppe Bjørn Vejlø)

Ugebladet Se og Hør skal betale godtgørelse, fordi det har krænket advokat Rigmor Zobel og hendes to børn.

Det kræver den kendte kvinde i en sag, der skal afgøres af Retten på Frederiksberg.

Chefredaktør Niels Pinborg afviser, at der er grund til at betale.

LÆS OGSÅ: Retspræsident: Domsmænd bør ikke udtale sig efter dom

Sagen skyldes ugebladets omtale af en lille færdselssag i Københavns Byret, og Pressenævnet har allerede udtalt sin kritik.

Nævnet har i en afgørelse fra januar 2015 kritiseret Se og Hør for to ting.

Dels omtalte Se og Hør de to børn i artiklen, selv om forældrene ikke havde givet tilladelse.

Og dels kunne nogle formuleringer give læserne det indtryk, at Rigmor Zobel havde være fængslet, hvilket ikke var tilfældet.

Advokat Brian Larsen repræsenterer Rigmor Zobel i retssagen. Han ønsker dog ikke at oplyse størrelsen af den godtgørelse, som han på vegne af sine klienter kræver af Se og Hør.

Det er første gang, at Niels Pinborg havner i retten på grund af sit job som chefredaktør. Han har haft stillingen i tre år.

- Det er lidt principielt for os. Vi har skrevet en fuldstændig nøgtern retsreportage fra et offentligt retsmøde. Der var ikke lukkede døre eller referatforbud, siger Pinborg.

I årenes løb har borgere i flere tilfælde anlagt sag, fordi de har ment sig krænket af bladet.

LÆS OGSÅ: Qvortrup efter fængselsdom: Jeg har behov for at komme videre med mit liv

For eksempel blev Anders Lund Madsen for tre år siden tilkendt 100.000 kroner.

Og i 2010 blev Andrea Rudolph tilkendt 75.000 kroner, fordi bladet havde bragt billeder af tv-værten topløs på en offentlig strand.

Senest har Se og Hør som bekendt været voldsomt i vælten i en offentlig straffesag på grund af misbruget af fortrolige kreditoplysninger om kendte personer.

Aller, der udgiver ugebladet, har accepteret en bøde på 10 millioner kroner, ligesom to tidligere chefredaktører og flere medarbejdere er blevet dømt af Retten i Glostrup.

Rigmor Zobels sag kommer for retten 6. december.

LÆS OGSÅ: Anklager i Se og Hør-sagen: Dommene er særdeles hårde

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress