Af - 08/07-16 10:37

Har du også sovet dårligt i nat? Her er forklaringenHar du også sovet dårligt i nat? Her er forklaringen

Har du ligget og vendt dig i din seng, fordi du ikke kunne sove i nat? Så har søvnforsker og astrolog måske forklaringen.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her er ni simple råd til en bedre søvn.

For høj temperatur i soveværelset, en svedig dyne eller en hovedpude, der er alt for flad.

En dårlig søvn kan have mange årsager, så der kan være flere grunde til, at en del af metroxpress' redaktion netop i nat har haft en elendig nattesøvn.

Vi har kontaktet en astrolog og en søvnforsker for at høre, om det blot er et tilfælde, at så mange har haft en dårlig nattesøvn, eller om der kan være nogle mere generelle årsager.

- Der blev sendt fodbold i går aftes, og hvis folk er gået i seng lige efter, kan det sagtens have påvirket deres søvn i en negativ retning, forklarer Mikael Rasmussen, der er søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Derfor er det fornuftigt at onanere for hurtigere at kunne falde i søvn

Når man har set en fodboldkamp, er ens arousalniveau i hjernen højt. Arousalniveauet beskriver, hvor ophidset hjernen er, og det kan tage lang tid at falde til ro, hvis man drøner i seng med et forhøjet arousalniveau, forklarer søvnforskeren.

- Det er bedst, at man efter fodboldkampen lige sætter sig i sofaen, slukker for tv’et, læser en bog eller taler med sin kæreste, så man falder til ro, og hjernen bliver klar til at sove. Gør du ikke det, har du typisk en længere indsovningstid, og det giver en dårligere søvnkvalitet, siger Mikael Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Disse madvarer skal du IKKE spise før du går i seng

Normalt tager det 20 minutter at komme ind i den dybe søvn, men hvis din hjerne ikke er klar til at sove, kan der gå længere tid, og den dybe del af søvnen kan desuden blive nedsat med 50-70 procent.

Det er også dumt at se fodbold i tv lige inden din søvn, da det generelt er en dårlig idé at se tv eller kigge ind i en computerskærm, inden du skal sove:

- Det blå lys fra skærmen betyder, at melatoninudskillelsen først starter senere. Melatonin er det søvndyssende hormon, forklarer Mikael Rasmussen

LÆS OGSÅ: Derfor bliver du ikke syg når du er på festival - først bagefter

Men forklaringen på nattens dårlige søvn kan også findes i astrologien.

Astrolog Lejla Lindholm Christensen forklarer til metroxpress, at der særligt i nat og i den kommende nat er spændinger over Danmark, der kan påvirke vores søvn negativt.

Ifølge astrologen har Danmark et horoskop i sig selv, og når det påvirkes, kan det 'gå ud over' alle danskere.

- Danmark er et tvillingeland med en jomfruascendant. I nat og i den kommende nat står planeten Jupiter og månen i jomfruens tegn, og det kan skabe uro. Samtidig står Neptun, der symboliserer søvn, over jomfruen, hvilket betyder at den står i opposition. Det kan også påvirke vores søvn, siger Lejla Lindholm Christensen.

LÆS OGSÅ: Faldt i søvn på jobbet, men så kom chefen forbi

LÆS OGSÅ: Sådan får du søvn i sommervarmen

LÆS OGSÅ: Falder du i søvn med makeup på? Så meget skader det din hud

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress