Af - 14/12-15 16:16

Her er danskernes mest brugte undskyldninger for at droppe træningenHer er danskernes mest brugte undskyldninger for at droppe træningen

'Jeg gør det i morgen'. Har du også bildt dig selv det ind, da du skulle finde på en undskydning for ikke at få trænet? Ny undersøgelse afslører de meste brugte undskyldninger for at droppe træningen.

Her er beviset på, at danskernes mest brugte undskyldning for at udskyde motionen ikke holder.Forsøget er lavet af 'Active Living' forskningen på Syddansk Universitet. Se video i større format i vores videosektion Videoportal

Julefrokoster, julegaver og julebagning. Julehyggen lokker, og der er rigeligt at se til i december. Der kan være mange grunde til, at flere fitnesscentre nærmest ligger øde i december.

Dem har fitnesskæden fitness.dk sat sig for at finde frem til: I en ny undersøgelse, foretaget af YouGov, fortæller danskerne, hvilke undskyldninger de bruger, når de udskyder træningen.

Undskyldninger, som i bund og grund ikke holder. Læs selv.

Her er top fire over de mest hyppige undskyldninger for at udskyde træningen.

Manglende tid

Blandt de adspurgte svarer næsten halvdelen, at manglende tid i høj eller meget høj grad er skyld i, at de ikke får trænet.

- Manglende tid er altid den undskyldning, som scorer højest. Det gælder både, når vi argumenterer for, at vi ikke går ned i fitnesscentret, og hvorfor vi ikke cykler til arbejdet, siger Jens Troelsen, der er forskningsleder for 'active living' Syddansk Universitet.

Men den undskyldning holder ikke. Hvis du for eksempel tager trappen og vælger cyklen til arbejde, slipper du for at finde løbeskoene frem, når du først kommer hjem.

Jens Troelsen har dertil lavet et forsøg, der viser, at du faktisk kommer lidt hurtigere frem, hvis du tager cyklen til arbejdet end bilen, såfremt du arbejder op til fem kilometer fra din husstand.

- Når du tager bilen skal den jo først starte, du skal måske skrabe frost af bilruderne, der er kø på vejene, og du skal finde en parkeringsplads, argumenterer Jens Troelsen, der også forsker på instituttet for idræt og biomekanismer på Syddansk Universitet.

Se videoen fra eksperimentet øverst i artiklen. Her har man ladet to personer tage henholdsvis cyklen og bilen til arbejdet fra samme adresse, for at se hvem, der kommer først.

Manglende energi

En fjerdedel af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de springer træningen over på grund af manglende energi. Men det er netop årsagen til, at du burde dyrke motion.

- De fleste kan nikke ja til, at man er glad og fyldt med energi, når man kommer hjem fra træning, selvom man har været uoplagt inden, siger Jens Troelsen.

Han fortæller, at det kan gøre barriererne mindre, hvis du fokuserer på, at motion også bare kan være at gå en tur.

- Tanken om at skulle helt ned i et fitnesscenter, hvor musikken pumper, kan virke hindrende, siger forskningslederen.

Jeg gør det i morgen

En femtedel af deltagerne svarer, at de bruger undskyldnings-klassikeren: 'Jeg gør det i morgen i stedet'.

Men det hjælper bestemt ikke på at få trænet.

- Vi kender alle sammen den slags undskyldninger fra foreksempel nytårsfortsæt. Men det hjælper ikke, at vi ser motion som en bank, hvor der er overtræk, og man derfor skal hælde noget træning i, siger Jens Troelsen.

Når du udskyder træningen til dagen efter, har du den næste dag endnu dårligere samvittighed over ikke at få trænet, og så bliver det en endnu større overvindelse at komme ned i fitnesscentret.

Sjovere tilbud dukker op

18 procent dropper træningen, fordi der dukker et sjovere tilbud op.

Men den undskyldning holder ikke, for du kan sagtens gøre motion til det sjoveste tilbud. Du kan dyrke motion med dine venner, og du kan lave et spil ud af det, hvis du for eksempel spiller fodbold eller rundbold.

- Vi ved fra børn og unge, at de dyrker sport, fordi det er sjovt. De gør det ikke med det primære formål at skulle tabe sig. Det burde vi andre også gøre. Altså se motion som noget sjovt frem for noget, vi primært gør for at slanke os, det motiverer mere, siger forskeren.

LÆS OGSÅ: Stadig flere danskere får skader til fitness

LÆS OGSÅ: Forskere: Hver 10. mand i fitness har denne lidelse

LÆS OGSÅ: 5 gode råd: Sådan skal du træne under ramadan

LÆS OGSÅ: Fitness-typernes svar på 'Ice Bucket Challenge': Er du stærk nok?

LÆS OGSÅ: Fitness World fortryder: Spastisk lammede Frederik må godt træne hos os alligevel

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress