Af metroxpress - 19/09-16 13:47; Opdateret: 22/09-16 11:46

Pressenævnet kritiserer metroxpressPressenævnet kritiserer metroxpress

I en omtale af en forældremyndighedssag skrev metroxpress, at en far havde kidnappet sønnen i Østrig. Oplysningen er forkert, da faren har forældremyndigheden over drengen.

I maj omtalte metroxpress en afgørelse fra FNS Kvindekomité i artiklerne 'FN: Danmark skal udlevere kidnappede Oliver' og 'FN: Kidnappede Oliver skal hjem til Østrig'.

FNS Kvindekomités udtalelse vedrørte en konkret sag, hvor drengen Oliver i 2012 blev hentet af sin far i Østrig, hvor han opholdt sig hos sin mor, og blev bragt tilbage til Danmark.

FNS Kvindekomité henstiller i afgørelsen, at den danske stat samarbejder med de østrigske myndigheder med henblik på, at drengen Oliver kan tilbageleveres til sin mor i Østrig.

LÆS OGSÅ: Østrigsk mor til Søren Pind: Send min søn hjem

Komitéens afgørelse er alene en anbefaling og ikke en retlig afgørelse om forældremyndighed. Forældremyndighedssagen er afgjort ved de danske domstole, der har tillagt faren forældremyndigheden.

Faren har klaget til Pressenævnet over, at han er omtalt som kidnapper. Pressenævnet finder, at det burde have fremgået tydeligere af omtalen, at faren havde forældremyndigheden og derfor ikke havde kidnappet eller bortført drengen, da han i april 2012 hentede ham i Østrig. Nævnet udtaler derfor kritik af metroxpress for ikke at have beskrevet de faktiske forhold korrekt.

LÆS OGSÅ: FN: Danmark skal udlevere kidnappede Oliver

Pressenævnet har herudover kritiseret, at metroxpress alene sendte en besked via Facebook til faren for at give ham adgang til at udtale sig, men ikke sikrede sig, at faren havde modtaget og læst denne.

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse.

Hele kendelsen fra Pressenævnet kan læses på: Pressenaevnet.dk

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress