21/02-16 13:57

Pind: Danmark undersøger ikke skibsbrand igenPind: Danmark undersøger ikke skibsbrand igen

I 2014 hjalp Rigsadvokaten Norge med at undersøge Scandinavian Star, siger justitsminister Søren Pind (V).

Bildstrecke im Grossformat »

Danmark undersøger ikke igen skibsbranden på Scandinavian Star i april 1990, da 159 mennesker omkom.

Det oplyser justitsminister Søren Pind (V) i en mail til Ritzau.

- Norsk politi genoptog som bekendt sin efterforskning af Scandinavian Star-sagen i 2014, og den efterforskning er fortsat i gang, siger Søren Pind.

- Den danske rigsadvokat stillede i den forbindelse alt materiale til rådighed og har også bistået nordmændene med at gennemføre afhøringer og andre efterforskningsskridt i Danmark, siger han.

Søren Pind lover dog at hjælpe Norge i sagen.

- Jeg vil følge sagens udvikling, og de danske myndigheder vil naturligvis medvirke til, at de oplysninger, der er sat fokus på her i weekenden, kan indgå fuldt ud i efterforskningen, siger justitsminister Søren Pind.

Han henviser til, at Flemming Thue Jensen, som i april 1990 undersøgte skibsbranden for Søfartsstyrelsen, hævder, at to besætningsmedlemmer antændte branden.

Han tav dengang, fordi han fik mundkurv på, men han vil ikke afhøres af norsk politi, siger han på et pressemøde i Oslo søndag.

Justitsministeriet påpeger, at Scandinavian Star-sagen har været efterforsket af både dansk og norsk politi. Efterforskningen blev delt op, så danskerne undersøgte skibets ejerforhold, mens nordmændene undersøgte, hvad der skete om bord ved branden.

Mens Enhedslisten og Dansk Folkeparti kræver en ny dansk undersøgelse, vil Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, have Flemming Thue Jensen afhørt af politiet ved et indenretligt forhør foran en dommer, så han udtaler sig under strafansvar.

OVERBLIK: Her er katastrofen på Scandinavian Star

Dødsbranden om bord på Scandinavian Star fandt sted 7. april 1990 og kostede 159 mennesker livet.

Ilden brød ud flere steder på færgen, der lå i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn. Formentlig var der tale om påsatte brande.

Nu bryder den tidligere danske hovedundersøger af katastrofen, Flemming Thue Jensen fra Søfartsstyrelsen, 26 års tavshed og siger til Politiken og norsk TV2, at "to fra mandskabet" antændte branden.

Her er et overblik over katastrofen:

* Scandinavian Star brød i brand om natten 7. april på vej fra Oslo til Frederikshavn.

* 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden, mens yderligere én døde senere af sine kvæstelser.

* Efterforskning har vist, at ilden var opstået flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.

* Norsk Politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen er trukket tilbage, efter at svenske brandeksperter anser det for usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande på skibet.

* Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.

* Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte.

* Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel. Det samme mener den norske ekspertgruppe "Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star", der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.

* Resultaterne og materialet fra ekspertgruppens rapport er efterfølgende blevet delt med politiet i Oslo.

* I januar 2015 besluttede Norges storting at nedsætte en undersøgelseskommission, der skal granske omstændighederne ved færgebranden.

* I januar 2015 kom norske politifolk til Danmark, hvor de fik en dommers tilladelse til at ransage hos Mike Axdal fra den danske støtteforening. Han har samlet flere tusinde sider med informationer om katastrofen, skibet og rederiet.
/ritzau/

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress