Af - 02/03-15 08:23

Fulgte akut-telefonens råd og dødeFulgte akut-telefonens råd og døde

Tag nogle panodiler og slap af, sådan lød rådet fra akuttelefonen til en 51-årig kvinde der klagede over smerter. Morgenen efter var hun død, det skriver Ekstra Bladet.

storybild

– Jeg synes, du skal tage nogle Panodiler og ipren. Og så må du ned til egen læge i morgen tidlig, fordi du kommer til at sidde i så lang ventetid på Hillerød (hospital, red.).

Sådan lød det svar, som 51-årige Lone Serwin fik, da hun 16. februar kort før klokken ti om aftenen ringede til Region Hovedstadens udskældte akuttelefon 1813.

Siden en løbetur seks timer tidligere, havde hun haft ondt i lungerne, når hun trak vejret.

LÆS OGSÅ: 1813-evaluering: Rask beslutning førte til skidt resultat

– Et kvarter efter opkaldet gik vi i seng. Da jeg vågnede næste morgen, var Lone død, forklarer Lones mand Palle Madsen til Ekstra Bladet.

Avisen har fået aktindsigt i udskriften fra den små tre minutter lange samtale, som Lone Serwin havde med akuttelefonens sygeplejerske. Fem gange gentager hun, at hun har ondt i lungerne og tre gange giver hun udtryk for, at hun er nervøs for sit helbred.

Alligevel bliver sygeplejersken ved med at gentage, at der er lang ventetid på akutafdelingen og at hun synes, at Lone skal tage nogle smertestillende piller.

Den behandling falder professor og overlæge på lungemedicinsk afdeling på Gentofte Hospital Jørgen Vestbo for brystet.

LÆS OGSÅ: Akuttelefonen bryder løfte til syge børn

– Det er et uheldigt forløb. Det er gået lidt for hurtigt, og der bliver ikke spurgt nok ind til patienten, siger Jørgen Vestbo til Ekstra Bladet.

Han forklarer, at Lone Serwins beskrivelse af smerter i lungerne, når hun trækker vejret, blandt andet burde have fået 1813-sygeplejersken til at spørge til, om hun har haft hævede eller smertende ben, om hun tager hormoner og om hun har hostet blod op. Det er nemlig symptomer på eller årsager til blodpropper.

I en foreløbig redegørelse over forløbet vurderer Region Hovedstaden, at der ikke er sket fejl i sagen.

– Sygeplejersken har fulgt den retningslinje, som ligger i vores visitationsguide. Vi er ved at undersøge, om den er god nok, siger Birgitte Degenkolv, vicedirektør for regionens Præhospitale Virksomhed.

– I den foreløbige redegørelse siger I, at der ikke at sket fejl. Fastholder I det?

– Det fastholder vi, indtil vi får lavet den videre analyse.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress