Af - 26/07-16 18:29

SF Ungdom: Reklamer skal have Photoshop-mærkningSF Ungdom: Reklamer skal have Photoshop-mærkning

Formanden for SF Ungdom vil tage afstand til urealistiske idealkroppe med en særlig mærkningsordning til retoucherede reklamer.

Bildstrecke im Grossformat »

Se eksempler på reklamebranchens forhold til retouchering her.

Når du får øje på en reklame i et modeblad, på siden af bussen eller på en plakat i bybilledet skal der fremover være et mærkat, hvis kroppen i reklamen er blevet retoucheret. I hvert fald hvis det står til formanden for SF Ungdom, Nanna Bonde, som ønsker at rejse en debat med sit forslag.

- Jeg er blevet inspireret af, at vi hele tiden ser reklamer, hvor kroppen er blevet photoshoppet til ukendelighed, siger Nanna Bonde.

En mærkningsordning ville være et skridt på vejen i forhold til at fjerne presset efter at stræbe efter det umulige, som Nanna Bonde formulerer det.

- Jeg tror, at mærkningen ville synliggøre, at det man ser på billedet ikke afspejler virkeligheden, siger hun.

- Noget af vores forståelse af, hvordan kroppe ser ud, får vi fra medierne. Og ser vi sygeligt tynde kroppe, kan det i ekstreme tilfælde ende med spiseforstyrrelser, fordi vi skal prøve at leve op til de idealer, som slet ikke har afsæt i virkeligheden, siger Nanna Bonde.

SFU-formanden sætter også spørgsmålstegn ved, om virksomheder skal have lov til at tjene penge på, at vise billeder, der ikke afspejler virkeligheden.

- Det er ret vanvittigt, at man får lov til at photoshoppe kvindekroppe til ukendeligheden for at tjene penge på sit produkt. Det må rejse en diskussion, om man virkelig på tjene penge på alting, siger Nanna Bonde.

Hun forestiller sig en mærkningsordning ala den, der er for økologiske produkter.

- Man kan godt diskutere, hvor grænsen for mærkningen skal gå. Men grundlæggende mener jeg, at hvis man har ændret på virkeligheden, har forbrugeren ret til at vide det. Det kunne være med et lille symbol på selve reklamebilledet, siger hun.

Nanna Bonde

LÆS OGSÅ: Kæmpe Photoshop-fejl: Kan du se, hvad hun fejler?

LÆS OGSÅ: Undertøjsfirma droppede Photoshop - så eksploderede salget

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress