Af Lars Sejr - 08/12-15 06:33

Flygtninge-tjek giver rederier panderynkerFlygtninge-tjek giver rederier panderynker

De danske færgeselskaber bliver tvunget til at kontrollere flygtninge i ny lov. Det kan blive en dyr omgang.

storybild

Flygtninge på færgen fra Puttgarden til Rødby, hvorfra mange håber at kunne komme videre til Sverige. (Billede: Polfoto/arkiv)

En lov, der hastigt er på vej gennem folketinget, vil pålægge de danske færger at kontrollere identifikation på alle deres passagerer, hvis der indføres midlertidig grænsekontrol.

Loven er uigennemtænkt, kan blive dyr for færgerne og være konkurrenceforvridende, mener Danmarks Rederiforening.

- Hvis loven bliver gennemført, og der bliver indført midlertidig grænsekontrol, så vil færgerederierne selv skulle kontrollere identifikation, mens politiet vil stå for det på broerne. Det synes vi er konkurrenceforvridende, siger direktør i Danmarks Rederiforening Jakob Ullegård og fortsætter:

- Vi synes, det er helt legitimt, at politikerne ønsker at lave denne her lov. Men vi stiller spørgsmålstegn ved, om man har tænk tilstrækkeligt igennem, hvordan problemet løses i praksis.

LÆS OGSÅ: Asylregler strammes men flygtningelandsbyer udskydes

LÆS OGSÅ: Grækenland gør klar til registrering af migranter

Lovforslaget bliver hastebehandlet i Folketinget og kan være lov allerede fredag.

- Det er vigtigt, at man får gjort det ordentligt. Og de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet virker ikke gennemtænkt, siger Jakob Ullegård.

I lovforslaget skrives kun om de økonomiske konsekvenser, at de afhænger af, i hvilket omfang ordningen bliver anvendt.

Hvis loven bliv vedtaget vil det betyde, at rederierne skal oprette et beredskab af kvalificerede medarbejdere, der kan gennemføre kontrollen. Samtidig vil det gøre det langt mere tidskrævende at få passagerer om bord på færgerne.

- Det vil skabe køer og bøvl, som vil gøre færgerne mindre attraktive som produkt. Der er ingen tvivl om, at det vil ramme rederierne økonomisk hårdt. Hvis man skal have bemandingen til dette her, så koster det penge, siger Jakob Ullegård og afslutter:

- Hvis din nærmeste konkurrent - broerne - samtidig ikke skal, så er det en stor konkurrencemæssig udfordring.

LÆS OGSÅ: Migrantbådene til Italien fyldes atter op

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress