Ny køreplan smadrer pendleres arbejdslivNy køreplan smadrer pendleres arbejdsliv

DSB's nye køreplan møder hård kritik fra pendlere, der ikke kan få deres hverdag til at hænge sammen med de nye afgangstider. DSB erkender, at der er tabere, men at flertallet vinder.

storybild

Den 13. december 2015 overgår DSB til den nye køreplan, K16. (Billede: Polfoto/Arkiv)

Den 13. december træder en markant anderledes togkøreplan i kraft, og det giver betydelige forringelser for flere pendlere.

Planen, der af DSB beskrives som ”enkel, overskuelig og let at huske,” er baseret på ”faste minuttal, faste stop og bedre forbindelser med kortere rejsetider på udvalgte strækninger.”

LÆS OGSÅ: Loyale pendlere får ekstraregning trods lavere service

Men planen medfører, at flere togrejsende, som metroxpress har talt med, ikke længere kan møde til tiden, fordi nogle tidlige tog afgår over en halv time senere end vanligt. Pendlerrepræsentant for Hvalsø og Lejre, Erwin Næs, kritiserer den nye plan.

- Det er forringelse på forringelse. Dårligere afgangstider for vores få hurtigtog, som ligeledes vil holde 6 ugers ”ferielukket” hen over året, siger han.

Anne Fiber, pendlerrepræsentant for Østfyn, er glad for, at DSB med K16 tør tænke nyt, og at de ikke laver flere lappeløsninger. Dog synes hun ikke, at planen virker gennemtænkt:

- Togtrafikken på Østfyn er så tæt vævet, at der ikke er plads til justeringer. Det hæmmer både DSBs evne til at tiltrække nye kunder og fastholde nuværende,og det vil uden tvivl flytte rigtig mange over i bilen, og hvor er det dog et stort ressourcespild at lede folk væk fra den kollektive transport, siger hun.

LÆS OGSÅ: Transportordførere: - Vi skal lytte til pendlerne

Ifølge trafikforsker på Aalborg Universitet, Niels Agerholm, er køreplanen et udtryk for, at DSB ønsker at spare nogle dyre togtimer med få kunder. Men det er en dårlig ide, lyder det.

- Det giver masser af mening på kort sigt, men på langt sigt taber DSB, fordi de ramte kunder nu køber en bil og aldrig kommer tilbage i toget, siger trafikforskeren, der ikke er overrasket over forringelserne.

- Gennem de sidste ti år er der sket en voldsom centralisering. Vi trækker tingene hen, hvor der er mange i forvejen, og så lader vi resten sejle. Det skubber i den grad til, at det er blevet sværere at bo i et udkantsområde.

DSB: Der vil være tabere
Informationschef i DSB, Tony Bispeskov, erkender, at der er pendlere, der taber med den nye plan:

- Der vil være kunder, der er dårligere stillet med den nye køreplan, og det anerkender vi fuldt ud, men overordnet set tilgodeser den nye køreplan endnu flere kunder end den gamle gjorde, siger han til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Dyrt at løbe tør for strøm: DSB straffer med 750 kroner

LÆS OGSÅ: DSB: - Vi medgiver, at vores regler kan stå mere klart

Tony Bispeskov erkender, at der i ydertimerne kan være færre tog fra enkelte stationer, men han mener ikke, der er ikke tale om en centralisering af togtrafikken, som trafikforsker Niels Agerholm retter kritik af:

- Når DSB skal lave en køreplan, står der i bestillingen fra politisk side, hvor mange afgange der skal være fra hver station. Og derfor kommer vi jo ikke uden om, at Sindal, Haslev eller Esbjerg for den sags skyld skal have en betjening af en vis størrelse. Alle stationer i Danmark har en minimumsbetjening, og den er vi bundet af at leve op til. Og det gør vi, siger Tony Bispeskov.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress