Af - 27/10-15 18:46

Flyvestation: Flystyrt kan skyldes generelt problemFlyvestation: Flystyrt kan skyldes generelt problem

Oberst ved endnu ikke, om ulykkesfejl med F-16-fly skyldes et generelt problem, der kræver omgående handling.

storybild

Arkivfoto. (Billede: Polfoto)

Den tekniske fejl med landingsstellet, der tirsdag eftermiddag fik en pilot til at skyde sig ud med katapultsæde af et F-16-fly, kan muligvis vise sig at være et generelt problem, som omhandler flere fly.

- Det er de ting, vi er ved at kigge på nu med vores egne sikkerhedsfolk og med den havarikommission, som er ved at blive samlet, siger chef for Fighter Wing Skrydstrup, oberst Anders Rex, til Ritzau.

- Vi skal sikre os, at det her ikke er et generelt problem, men et enkeltstående problem, og vi har masser af gode folk, som kigger på det nu, siger han.

LÆS OGSÅ: F-16-pilot fandt fejl ved landingsstel - skød sig selv ud

I løbet af tirsdag aften vil havarikommissionen og sikkerhedsfolkene derfor diskutere, om der skal træffes nye sikkerhedsforanstaltninger lige her og nu.

- Det kommer helt an på de diskussioner, som vi vil have over aftenen, siger Anders Rex.

På nuværende tidspunkt kan han endnu ikke sige, hvad der kan være årsag til fejlen.

- Vi ved det ikke endnu. Vi kan ikke sige endnu, hvad der er sket, og jeg vil helst ikke gætte på, hvad der er gået galt, siger han.

LÆS OGSÅ: Drama ved Vesterhavet: Dansk F-16 fly styrtet ned

Flyet ligger lige nu nede i vandet, og man vil gerne bjærge det så hurtigt som muligt for bedre at kunne danne sig et overblik over, hvad der er sket.

Marinehjemmeværnet våger i øjeblikket over flyet, og har bjærget flere mindre vragdele.

- Der lå flere mindre vragdele på vandoverfladen, da vi kom herud, og vi har samlet en del op.

- Vi ligger lige nu og leder i et søgemønster. Nu forsvinder lyset snart, men jeg tror også, at vi har fået det meste med, siger premierløjtnant Ole Thomassen fra Marinehjemmeværnet i en pressemeddelelse.

Piloten er ikke kommet noget til.

- Han har det efter omstændighederne godt. Han er ved at blive tjekket fra top til tå, for at vi kan sikre os, at alt er, som det skal være. Men han var ved godt mod, da han kom hjem, siger Anders Rex.

Det, at udskydningen var kontrolleret, er en af årsagerne til, at piloten har det godt.

- Kontrollerede udskydninger sker ved en hastighed og en højde, hvor vi har rigtig godt styr på det, siger Anders Rex.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress