Af - 20/10-15 12:54; Opdateret: 20/10-15 13:59

Anders And og Den Blå Planet undskylder skjult reklameAnders And og Den Blå Planet undskylder skjult reklame

Både Den Blå Planet og Egmont, som står bag Anders And-bladene, beklager, at de ifølge forbrugerombudsmanden har bragt skjult reklame.

Bildstrecke im Grossformat »

Det er ikke med vilje, hvis Egmont og Den Blå Planet har brudt loven ved at bringe skjult reklame på forsiden af et Anders And-blad.

Sådan lyder det fra de to virksomheder, efter forbrugerombudsmanden har politianmeldt dem for brud på marketingsloven.

- Vi er rigtig kede af det, siger marketingschef hos Egmont, Gitte Hoffmann.

- Vi har ikke haft nogle bevidste intentioner om at skjule reklame i Anders And-bladet, men vi har til gengæld rigtig stor respekt for forbrugerombudsmanden.

Politianmeldelsen kommer efter metroxpress har beskrevet sagen tilbage i april.

Den Blå Planet betalte i 2013 Egmont et endnu ukendt beløb for en forside, hvor Rip, Rap og Rup flyver på en hammerhaj i luften over Den Blå Planet. Og det er i stid med loven, mener altså forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. Den kritik accepterer Den Blå Planets direktør, Dorte Gleie.

- Vi har aldrig haft til hensigt at vildlede forbrugerne i form af skjule markedsføring. Så vi beklager, vi er kede af det og vi tager det til efterretning, siger hun.

LÆS OGSÅ: Anders And og Den Blå Planet meldt til politiet

Ifølge direktøren er der sket en fejl, og Den Blå Planet har skærpet procedurerne for markedsføring.

Umiddelbart virker det ret indlysende, at man ikke bare kan købe en forside i en redaktionel udgivelse. I beskriver den også selv i jeres årsrapport fra 2013 som “spektakulær”. Hvordan kan sådan en fejl ske?

- Det er jo et godt spørgsmål. Der har jo været flere af vores ansatte inde over både hos os og hos Egmont, og jeg kan ikke udtale mig om processen, men jeg kan bare konstatere, at vores egen indsats ikke har været god nok, siger Dorte Gleie til metroxpress.

I april forklarede Egmont ellers til metroxpress, at der slet ikke var tale om reklame på forsiden. Forsiden var derimod en redaktionel beslutning, fordi man ville markere åbningen af Den Blå Planet.

Hverken Egmont eller Den Blå Planet vil kommentere på, hvor meget Den Blå Planet har været med til at bestemme forsidens udtryk, eller hvad reklamen har kostet.

LÆS OGSÅ: Kritik af Anders And: Børn æder det råt

LÆS OGSÅ: 16 vilde konspirationsteorier der smadrer dit forhold til dine yndlingstegnefilm

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress