Af - 04/06-15 10:24

Ups, DF! Dette forslag var vist et selvmålUps, DF! Dette forslag var vist et selvmål

Dansk Folkeparti har sat kulturordføreren på plads efter et kontroversielt forslag - som partiet ikke engang selv opfylder.

storybild

Dansk Folkepartis kulturordfører Alex Ahrendtsen er blevet sat på plads af partifællen Søren Espersen, efter han kom med et særligt forslag i går. (Billede: Polfoto/Arkivfoto)

- Hvis man bruger engelsk i en reklame, skal det koste lidt mere. Vi kan jo ikke forbyde dem at lave reklamer på engelsk, men vi kan da få dem til at tænke sig om ved at ramme dem på pengepungen.

Sådan lød det i aftes fra Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen, i et interview med Altinget.dk.

LÆS OGSÅ: Tre DF-kandidater i kampagne mod fri abort

Han mener, at det danske sprog er i forfald, og at dansk er på vej ind i en dødsspiral. Derfor foreslog han altså at beskatte brugen af engelsk i danske reklamer.

- Vi ønsker, at de holder op med at tale til os på engelsk. Det irriterer mig grænseløst. Vi er nødt til at se på, hvordan vi kan formindske de mange engelsksprogede reklamer og annoncer, som vi møder overalt i det danske mediebillede. Dansk er jo et smukt sprog med masser af finurligheder og muligheder, sagde han.

Men der havde han vist ikke lige korresponderet med partiledelsen først. I hvert fald er forslaget nu blevet trukket tilbage, efter det her til morgen er blevet skudt ned på især sociale medier.


LÆS OGSÅ: Billedet du ikke troede, du skulle se: Sort muslim hænger DF-plakater op

- Et forslag om afgift på fremmedsprogede reklamer, er ikke DFs politik. Det har jeg her til morgen meddelt Alex Ahrendsen, skriver partiets udenrigsordfører Søren Espersen på Twitter.

Og det var nok en god idé. For Dansk Folkeparti overholder ikke engang selv det krav, Alex Ahrendsen stiller. Så sent som i foregårs smed partiet eksempelvis følgende billede op på Facebook:

'Dansk Folkepartis roadshow kommer til Holstebro i morgen den 3. juni kl. 14 på Store Torv`- ses vi?', lyder teksten.

Det interessante ved det opslag er brugen af ordet 'roadshow', som bestemt ikke er dansk.

Men uanset hvor mange engelske ord, Dansk Folkeparti eller andre bruger i danske annoncer og andet, har Alex Ahrendtsen og DF intet at frygte - dansk er ikke ved at ryge i glemmebogen, slår sprogforsker ved Københavns Universitet Torben Juel Jensen fast.

- Der har altid været mange indlån fra andre sprog i dansk. Tidligere var det tysk og fransk, og siden anden verdenskrig har det især været engelsk. Men der er ingen undersøgelser, der tyder på, at det danske sprog er truet, siger han til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Danskerne bander og svovler: 'Din mor er luder og din far er bøsse!'

Ifølge Torben Juel Jensen er det en trend, at man ofte bruger engelsk i reklamer for tiden. Den slags ændrer sig over tid, påpeger han.

- Engelsk har prestige for tiden, så der bruger vi det lige nu. Men jeg tror bestemt ikke, at sådan et forslag vil have nogen virkning i forhold til, hvordan folk taler, siger Torben Juel Jensen.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress