Af - 10/09-16 09:24

Halvdelen af de unge bliver stresset af at være onlineHalvdelen af de unge bliver stresset af at være online

De digitalt indfødte unge, der er vokset op med internettet, har svært ved at koble fra, og mere end hver anden oplever det som stressende at være online, viser ny undersøgelse

storybild

To gymnasieelever fra Virum Gymnasium. Det er en dreng og en pige, og de kan måske sidde med hver deres smartphone, vise den til kameraet eller noget helt tredje (Billede: Mads Nissen)

Vores digitale liv kalder hele tiden, og det stresser de unge, der er vokset op som digitalt indfødte, viser en en ny undersøgelse fra Magisterbladet.

52 procent af 19-27-årige studerende har indenfor de seneste 30 dage oplevet det som stressende at være online, og knap hver tredje svarer, at det omvendt også kan være stressende ikke at være online. Såkaldt FOMO, der står for Fear Of Missing Out, (frygt for at gå glip af noget, red.).

“Stress handler næsten altid om forventninger, man gerne vil leve op til, og set i det lys er onlinekommunikation ikke fair overfor os, fordi de skaber en forkert illusion af, hvad der er muligt for os at overkomme”, siger teknologiforsker, Søren Hebsgaard og fortsætter:

“Mange unge får måske 100 beskeder og henvendelser på de sociale medier om dagen, som de skal besvare, og der er både en forventning fra dem selv og fra omverdenen om, at det kan lade sig gøre, selv om det i virkeligheden ikke er muligt, og det kan virke stressende.”

LÆS OGSÅ: Børn og unge søger misbrugsbehandling for onlineafhængighed

Han påpeger, at den stress, de sociale medier skaber, har en del af skylden for, at mange unge - især piger - mistrives psykisk.

“Når jeg er ude og holde foredrag på gymnasier, er det 33 procent af pigerne, som har fysiske og psykiske symptomer på, at de ikke trives, og de føler sig meget ofte stressede. Det skyldes, at de bliver stillet overfor nogle krav, som de ikke føler, de kan efterkomme, og her spiller de sociale medier også en rolle. Man skal huske på, at vi kun har en energikonto, der både skal bruges til skole, venner, kærester, interesser, familie og så videre. Når man så bruger en masse fra den konto på sociale medier, så mangler man energi til andre ting i ens liv, og så er det, at filmen kan knække”, siger teknologiforsker, Søren Hebsgaard.

Hos Dansk Magisterforening oplever formand Gry Reiter også, at det er forventningen om at kunne være til stede online hele tiden, som stresser de studerende.

LÆS OGSÅ: Ofre for digital mobning skader sig selv

“Vi føler, at vi hele tiden skal forholde os til det, der foregår online. Når der tikker en mail eller snap ind om aftenen, kan man ikke bare lade den ligge til næste morgen, og når der kommer en messengerbesked, så ved man ikke, om det handler om studie, arbejde eller om det er privat. Det betyder, at grænserne mellem studie, arbejde og privatliv flyder, og det kan godt give stress.”

“Jeg føler, jeg går glip af noget, hvis jeg er offline”

23-årige Iben Malthe Roldsgaard læser internation virksomhedskommunikation på SDU.

Messenger-beskeder, som popper frem på telefonen, mails der tikker ind og snapchat-beskeder, som lyser op. Ligesom andre unge bliver 23-årige Iben Malthe Roldsgaard, der studerer, konstant prikket på skulderen af en digital verden, der venter på en reaktion.

“Jeg har flere gange taget mig selv i at sidde og læse, og så bliver jeg afbrudt af en chatbesked, en mail eller en snapchat, som jeg synes, jeg skal svare på, og pludselig er jeg i gang med mange ting på en gang, og det kan virke lidt stressende”, siger Iben Malthe Roldsgaard.

LÆS OGSÅ: Chefer tjekker i stigende grad ansøgere på Facebook

“Jeg tjekker min mail og de sociale medier flere gange i løbet af en dag. Det er ofte det første, jeg ser, når jeg står op, og ofte det sidste jeg kigger på, inden jeg går i seng. Jeg tjekker dem, fordi jeg har et "behov" for at følge med i, hvad der sker derinde, og fordi jeg får en følelse af, at jeg går glip af noget, hvis jeg ikke er opdateret på nyhedsfronten eller med det mest aktuelle inden for eksempelvis kommunikationsfaget”.

Iben Malthe Roldsgaard læser international virksomhedskommunikation på SDU, og meget kommunikation om hendes fag foregår i de sociale netværk, hun er en del, af online.

“Jeg føler mig nødsaget til at følge med i, hvad der sker, fordi det har relevans for mit fag, og så foregår en stor del af kontakten med mine medstuderende desuden også online”.

Iben ville gerne være bedre til, at hive stikket til nettet ud i længere perioder og gå offline, men det er svært.

“Man er jo nok lidt afhængig af det.”’

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress