Af Nanna Steen Sjørslev - 31/08-15 09:50; Opdateret: 31/08-15 15:40

Kan Medina få dig til at skodde?Kan Medina få dig til at skodde?

Kræftens Bekæmpelse afslører efter flere måneder, at #slikkepind som blandt andre Medina har brugt, er en kampagne mod rygning.

Bildstrecke im Grossformat »
Kræftens Bekæmpelse afslører efter flere måneder, at #slikkepind som blandt andre Medina har brugt, er en kampagne mod rygning. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Cool uden røg er en national kampagne, der skal få unge til at tænke over og snakke med hinanden om, hvorfor de ryger. Kampagnen kører over hele landet i september 2015. Som del af Cool Uden Røg kan lærere og elever i 7.-9. klasser arbejde med et undervisningsforløb om rygning og identitet. En af øvelserne er en fotokonkurrence, hvis vinder se frem til en intimkoncert med popbandet L.I.G.A. I forbindelse med kampagnen har Kræftens Bekæmpelse udviklet en ny gratis app kaldet XHALEhvor Oh Land, Tim Christensen og andre Cool Uden Røg ambassadører guider unge gennem et rygestop Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind. Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind.

Kan Medina få dig til at skodde?

Hele sommeren har vi set kendte som Medina, Mads Langer og MØ posere med en slikkepind på deres Instagrambilleder med #slikkepind.

Hele optrinnet har skulle sætte fokus på Kræftens Bekæmpelses kampagne 'Cool uden røg', der skal få unge til at reflektere over, om det er cool at ryge, og i sidste ende få dem at stoppe.

- Vi håber, at mange unge vil begynde at snakke om, hvorfor det egentlig er, at de ryger, og overveje, om de kan opnå de ting, de får ud af at ryge, på andre måder end ved cigaretter, siger Lene Winther Ringgaard, der er projektleder på 'Cool Uden Røg'.

Det er dog ikke meningen, at cigaretterne skal erstattes med slikkepinde.

- Vi vil ikke have unge til at spise slikkepinde i stedet for at ryge. Vi har brugt slikkepinden for at skabe en debat på en sjov og anderledes måde. Fordi vi ved, at rygning er et emne, der er blevet talt om i mange år, og som unge forbinder med noget kedeligt, siger projektleder Lene Winther Ringgaard.

Et billede slået op af MØ (@momomoyouth) den


LÆS OGSÅ: Ambassadører for anti-rygekampagne ryger selv

LÆS OGSÅ: Overlæge: Post penge i både rygestop og nikotintyggegummi

Men det er ikke helt betydningsløst hvem, der er med til at sprede budskabet.

- Hvis man ønsker at ændre en målgruppes adfærd, er det, specielt når vi taler om unge mennesker, ofte en god ide at have en indflydelsesrig ambassadør som f.eks. Medina. Hun er bedre til at skabe opmærksomhed og få de unge op af stolen, end hvis kampagnen blot kom fra Kræftens Bekæmpelse, forklarer Jacob Holst Mouritzen og tilføjer:

- Hvis Medina går ud og siger, at det ikke er fedt at ryge, så er det ikke fedt at ryge.

LÆS OGSÅ: Rygere kan få penge for at kvitte tobak i nye forsøg

LÆS OGSÅ: Ny viden: Så godt virker p-piller mod kræft

At bruge Instagram i sin kampagneføring er en tendens, man kan forvente at se mere af i fremtiden.

- I fremtiden vil vi formentlig se, at adfærdsændrende kampagner i stigende grad bliver båret af sociale medier. Du får en længerevarende virkning, hvis folk selv accepterer præmissen. Og får du dem til at acceptere præmissen sammen med 200.000 andre, så er det sværere at gå i mod strømmen, siger Jacob Holst Mouritzen.

- Hvis man skal kommunikere til den yngre generation, er sociale medier en god måde at nå dem på. De unge bruger i dag langt mere tid på disse platforme end på traditionelle medier, siger Jacob Holst Mouritzen der arbejder med sociale medier i bureauet Mindshare.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress