Af - 06/09-16 13:56

13-årige Nicoline elsker at gå ‘live’: Fedt, at folk gider se på mig13-årige Nicoline elsker at gå ‘live’: Fedt, at folk gider se på mig

Glem alt om like-høsteri, nu er det seere, der gælder.

Bildstrecke im Grossformat »

"Jeg lægger make up. Følg med og stil spørgsmål".
Med få klik kan alle nu gå live på Facebook. Man kan livestreame til alle vennerne eller i større og mindre grupper. Blandt unge piger er det særligt livestreams, hvor de ligger make up, der hitter.

12-årige Emilie Clausen er en af dem, der flere gange om ugen sender live på Facebook i en gruppe med 8.000 medlemmer. Hun synes det er hyggeligt at sidde og snakke med folk, mens hun øver sig i at lægge make up.

Det er forskelligt, hvor mange der ser med, men én ting er sikkert: Jo flere der ser med, jo federe er det.

- Jeg har engang fået omkring 800 visninger. Det er fedt, når mange ser med. Man får en god følelse i kroppen, siger Emilie Clausen til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Endelig! Nu kan man zoome ind på Instagram-billeder

13-årige Nicoline Nybom Watson sender også live et par gange om ugen, når hun lægger make up, og hun er enig.

- Jeg går tit live, når jeg skal gøre mig klar, fordi der er mange piger, der godt kan lide at se make up-videoer. Det er jo fedt, at folk gider se på mig. Man bliver vildt glad af det, når folk følger med og stiller spørgsmål.

LÆS OGSÅ: Sådan klarer kongehuset sig på Facebook og Instagram

Børn drømmer om berømmelse
Tidligere var det en drøm for børn og unge at blive politimand eller bager - noget der havde en funktion for fællesskabet og samfundet, forklarer Katrine K. Pedersen, der er forfatter og cand.mag. i retorik, men i dag er det berømmelse, som mange higer efter.

- Der er en tendens til, at børn og unge i dag drømmer om at blive kendte. Det har værdi i sig selv. Det handler om at være særlig, at have magt og blive hyldet.

Facebook giver ifølge Katrine K. Pedersen de unge en mulighed for at få et publikum og derved udleve deres drømme, men hun understreger, at det også kan give problemer, fordi de fleste handler på egen hånd uden forældre til at rådgive eller hjælpe dem.

- Pigerne ser det som en leg. Men nogle af dem bliver eksponeret til et ret stort publikum, og de er slet ikke klædt på til at kommunikere professionelt. De tænker ikke nødvendigvis over, at det at kommunikere over for en flok er krævende og komplekst. Der risiko for at blive misforstået eller set på en måde, man slet ikke havde taget højde for, forklarer Katrine K. Pedersen og fortsætter:

- Noget af det, jeg har kigget på, er, at de tilsyneladende lærer sig selv at blive strategiske i deres kommunikation. De finder ud af, hvordan de skal repræsentere og brande sig selv for at få opmærksomhed og likes. Og det er hverken hensigtsmæssigt eller sundt for et ungt menneske at være strategisk i sine relationer.

LÆS OGSÅ: GALLERI: Nu kan du finde din gamle Arto-profil igen - og det er virkelig skægt

LÆS OGSÅ: Vælger du dette Insta-filter, så er du måske deprimeret

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress