Af - 27/10-15 08:29

Ingen grund til piv: Vintermørket forbedrer din søvnIngen grund til piv: Vintermørket forbedrer din søvn

Du kan ikke give vintermørket skylden for, at du er mere træt - for faktisk sover vi i gennemsnit 15 minutter længere om vinteren.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Er du en af de mange danskere, der ikke føler sig udhvilet nok, når du vågner. Her er ni simple råd til, hvordan du får en god søvn.

Dit vækkeur ringer. Det er mørkt udenfor. Du er træt. Meget træt. Og det er svært for dig at vågne.

Sådan en træt vintermorgen kan man let fristes til at tro, at man sover mindre og dårligere om vinteren end om sommeren. Men det er slet ikke tilfældet. Tværtimod.

Mange tror, at vi sover mere og bedre om sommeren, fordi det er lettere at vågne, men det holder ikke. Folk sover faktisk mere om vinteren - i gennemsnit hele 15 minutter længere om vinteren end om sommeren viser undersøgelser.
Det siger Mikael Rasmussen, der er søvnvejleder og underviser samt foredragsholder inden for psykisk arbejdsmiljø hos Center for Stress og Trivsel.

LÆS OGSÅ: I nat skal du stille dit ur: Men hvordan er det nu lige ... ?

Dertil forbedrer de mørke vinteraftner faktisk dine muligheder for at få en god start på søvnen. Når det er mørkt omkring dig, udskiller din hjerne nemlig større mængder af melatonin.

Om vinteren starter melatoninudskillelsen derfor tidligere, ved mindre du konstant er omgivet af elektrisk lys.

- I dag udsætter vi jo os selv for de her stimuli, som når computeren og iPhonen giver elektronisk lys. Før al elektriciteten sov folk radikalt mere om vinteren end om sommeren, siger Mikael Rasmussen, der også er medforfatter til bogen, 'Sov godt – hele natten'.

LÆS OGSÅ: GUIDE: Sådan falder du i søvn igen, hvis du vågner midt om natten

Vintermørket hjælper dig altså til at sove tidligere - vel og mærke hvis du holder nallerne fra din iPhone, inden du skal sove. Dog er vintermørket ikke din ven, når du skal op.

Om sommeren registrerer din hjerne nemlig morgenlyset fra solen, og sådan vækkes du langsomt. Men om vinteren, hvor det stadig er mørkt, når du vågner, er der altså ikke noget lys, der fortæller din hjerne, at det snart er tid til at vågne.

Derfor skal du om vinteren, når du skal vågne, udsætte dig selv for meget lys om morgenen. Tænd for eksempel din natlampe, lige så snart du vågner. Sådan stopper du brat udskillelsen af det søvndyssende hormon melatonin.
Det siger Mikael Rasmussen.

Har du svært ved at falde i søvn, så klik dig gennem de ni simple tips til en god nats søvn øverst i artiklen.

LÆS OGSÅ: Dansk forskning: Derfor SKAL børn sove nok

LÆS OGSÅ: Problemer med at sove? Her er 5 tips til at falde i søvn

LÆS OGSÅ: Sover du med kæledyret? Det skal du vide

LÆS OGSÅ: Smartphonen smadrer unges søvn

LÆS OGSÅ: Hvis man er træt, er man træt: Bjørn tager sig en lur i pizzaria

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress