Af Claus Bøge Jensen - 15/05-15 07:09

Danske elever halter gevaldigt efter i naturvidenskabDanske elever halter gevaldigt efter i naturvidenskab

Danmarks skolebørn ligger på international 22.-plads i matematik, mens Sverige får rap over nallerne af OECD.

storybild

(Billede: Polfoto)

Skoleelever i asiatiske lande giver deres internationale jævnaldrende baghjul i matematik og naturvidenskabelige fag.

Det viser en ny, omfattende rapport fra den vestlige verdens økonomiske samarbejdsorganisation, OECD.

Alle lande i top fem på listen over de dygtigste skolematematikere er fra Asien med Singapore, Hongkong og Sydkorea øverst.

Først på sjettepladsen maser et europæisk land sig ind - Finland. Leder man efter Danmarks placering, må øjnene til gengæld på vandring ned ad listen til plads nummer 22 efter Storbritannien og Tjekkiet.

OECD er nået frem til resultatet ved at sammenligne testresultater i matematik og naturvidenskabelige fag - heriblandt Pisa-undersøgelser - og relatere dem til landenes uddannelsessystemer og økonomiske vækst.

- Dette er første gang, at vi rent faktisk ser den reelle skala for kvaliteten af uddannelse globalt, siger OECD's direktør for uddannelse, Andreas Schleicher, ifølge BBC om rapporten.

- Idéen bag er at give flere lande, rige som fattige, adgang til at sammenligne sig med verdens ledende inden for undervisning, så man kan opdage egne styrker og svagheder og se, hvad den langsigtede økonomiske gevinst er ved at forbedre kvaliteten i skolerne, siger han videre.

Han peger blandt andet på, at topscoreren Singapore havde et højt antal ordblinde i 1960'erne, hvilket illustrerer, hvor store fremskridt der kan gøres.

Mens Danmarks elever har langt op til førstepladsen over verdens dygtigste til de naturvidenskabelige fag, har både Norge og Sverige endnu længere.

Landende ligger på henholdsvis 25. og 35.-pladsen.

Særligt Sveriges drastiske fald ned gennem tabellen får bekymrede miner frem hos OECD.

I sidste uge advarede organisationen om, at svenskerne har alvorlige udfordringer i landets skolesystem.

- Der er et presserende behov for en mere ambitiøs, national strategi for at forbedre kvaliteten og ligheden i uddannelsessystemet (i Sverige, red.), skrev OECD sidste mandag.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress