Af - 27/05-15 12:43; Opdateret: 27/05-15 12:56

Valgforsker: Derfor er det farligt for Helle at føre negativ kampagneValgforsker: Derfor er det farligt for Helle at føre negativ kampagne

På trods af personrettede kampagner op til udskrivelsen af Folketingsvalget, er det en farlig vej at gå under selve valget, mener ekspert i negative kampagner.

storybild

Statsminister Helle Thorning-Schmidt udskriver folketingsvalg på et pressemøde i statsministeriet. (Billede: Polfoto/Dresling Jens)

Folketingsvalget vil stå torsdag den 18. juni, men selvom kampagnerne har været personrettede i foråret, så er det en farlig vej at betræde under selve valgkampen, mener Danmarks førende ekspert i negative valgkampagner.

- Danskerne skal tage stilling til, hvem der skal være statsminister i Danmark, sagde Helle Thorning-Schmidt, da hun onsdag udskrev valg til Folketinget torsdag d. 18. juni.

Thorning kommer formentlig til at satse på at markere sig med sin person som kandidat overfor Løkke, der står noget svagere i popularitetsmålingerne.

Men at lave decideret negative kampagner under selve valget er risikabel strategi at tage i brug, vurderer Christian Elmelund-Præstekær, der er adjunkt ved Institut for Statskundskab ved SDU og landets førende forsker i negative kampagner.

- Problemet er jo, at man ikke ved, hvem der får glæde af, hvis man laver en meget kritisk kampagne mod andre, vurderer forskeren overfor metroxpress.

Ifølge forskeren betyder det, at man får modstandere til at miste stemmer, ikke nødvendigvis, at man selv går frem.

- Det er ikke sikkert, at det er en selv, der får noget ud af det. Det kan ligeså vel være modstanderens støttepartier, der høster stemmerne. Hvis man går virkelig hårdt efter Løkkes person, så er det ikke sikkert, at Socialdemokraterne får flere stemmer af det, man kan bare skræmme de borgerlige vælgere til at stemme på Liberal Alliance eller Konservative i stedet for, vurderer lektoren overfor metroxpress.

LÆS OGSÅ: Venstres Ungdom: Derfor snyder vi med plakaterne

Christian Elmelund-Præstekær vurderer dog, at valget får en hårdere tone end det seneste valg i 2011, hvor debatten var temmelig civiliseret.

- Det er meget sandsynligt, at den bliver hårdere end sidste gang, hvor valgkampen sådan set var den mildeste siden engang af 90’erne, hvor jeg startede mit analysearbejde, spår forskeren.

LÆS OGSÅ: Her udskriver Thorning valget

Det betyder, at de personlige angreb nok vil blive nedtonet under selve valgkampen. Personangreb som for eksempel da Socialdemokraterne i begyndelsen af maj lancerede en aviskampagne, der spurgte, hvem der skulle betale Løkkes regninger. En klar henvisning til tidligere sager om bilag, der klæber til oppositionslederen.

Venstre har tidligere ført samme strategi. Op til Folketingsvalget i 2011 gik partiet efter Helle Thorning-Schmidt (S) og den daværende SF-formand Villy Søvndal.

- For eksempel Venstres valgkamp ‘Bag Facaden’ var en personlig kampagne, der kørte lige op til det seneste valg, men det betød ikke, at selve valgkampen blev negativ i sit tilsnit, siger Christian Elmelund-Præstekær til metroxpress.

Valgforskeren fra SDU spår, at Socialdemokraterne formentlig kommer til at holde hårdt på deres udspil for velfærden, der blev fremlagt tirsdag, og selvfølge Helle Thornings personlige medvind i meningsmålingerne overfor Lars Løkke Rasmussen.

LÆS OGSÅ: GALLERI: Twitter går valg-amok: Her er de første reaktioner

Alligevel bliver alle partierne nødt til at give modstanderne nogle ridser i lakken for at markere sig selv. Det kan enten være ved at dreje debatten over på egne mærkesager som indvandring eller ved konstant at referere til de andres møgsager som skattesagen fra 2011, den nye sag om ejendomsskatter eller Løkkes bilagsskandaler

- Hvor negativt det så bliver, det er spørgsmålet, når man skal lave en kant i forhold til andre, så er det jo klart, at man bliver nødt til at tale om de andre negativt, men i hvilken grad der bliver, det er endnu uvist, hvor meget man vil gå til vaflerne, siger valgforskeren Christian Elmelund-Præstekær til metroxpress.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress