Af - 23/07-16 09:00

Morgentræt? Dette skal du drikke for at få mest energiMorgentræt? Dette skal du drikke for at få mest energi

Sort te, grøn te, espresso eller en stor kaffe fra Starbucks? Se hvilke væsker der indeholder mest koffein og derved kvikker dig mest op.

Bildstrecke im Grossformat »
Men hvor meget mere frisk du bliver af din kaffe kommer helt an på, hvilken en slags kaffe det er. Læs mere nede i artiklen. I dette billedgalleri kan du klikke dig gennem de ni råd til at få en bedre søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Her er ni simple råd til en bedre søvn.

Hader du dit vækkeur som bare pesten, og gaber du ofte over morgenkaffen? Det er aldrig særlig rart at skulle stå op, når man er rigtig træt. Men heldigvis findes der forskellige væsker, der hurtigt kan kvikke dig op, skriver Buzzfeed.

De fleste helliger sig nok til en god kop kaffe, mens morgenkåben stadig er på, men der er stor forskel på, hvor meget du bliver kvikket op, alt efter hvilken kaffe du vælger.

Også hvis du er typen, der drikker te eller energidrikke, for at blive mere vågen, vil du opdage, at der er forskel på koffeinindholdet, alt efter hvilken type du drikker. Tjek selv i listen nedenunder.

LÆS OGSÅ: Test: Er du morgenfrisk eller natteravn?


En stor Starbucks kaffe (340 milliliter) indeholder 260 milligram koffein og er dermed den drikkelse, der indeholder mest koffein. Er du virkelig træt om morgen, kan det altså godt betale sig at investere i en stor kaffe fra Starbucks.



Energidrikken Monster Energy Drink (454 milliter) indeholder 160 milligram koffein.



150 milligram koffein er der i en stor koldbrygget Starbucks kaffe (340 milliliter).

Køber du en dobbelt espresso fra Starbucks, sluger du også 150 milligram koffein.



I en dåse RedBull er der 80 milligram koffein.


LÆS OGSÅ: Dette må være det perfekte vækkeur


Koffeinindholdet i en kop (340 milliliter) grøn te ligger cirka på 35 milligram.


En kop sort te (227 milliliter) indeholder 30 milligram koffein.


En dåse Coca Cola indeholder 23 milligram koffein

LÆS OGSÅ: Nike lancerer sneakers til den ultimative kaffeelsker

LÆS OGSÅ: LISTE: 10 anderledes dates, der er bedre end kaffe

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress