Af - 27/05-15 18:58

Forsker: Sådan bliver valget på de sociale medierForsker: Sådan bliver valget på de sociale medier

Man skal tale ordentligt, og så er Instagram og Snapchat de nye spillere i valgkampen 2015

storybild

Snapchat og Instagram er de nye børn i klassen, når valgkampen går i gang på de sociale medier. (Billede: Polfoto/AP)

Onsdag formiddag udskrev statsministeren valg torsdag d. 18. juni, og en del af kampen om stemmerne vil for første gang blive ført på Snapchat og Instagram.

Metroxpress har spurgt Ph.D. og lektor ved IT-Universitetet, Lisbeth Klastrup, hvad hun forventer at se mere af i valgkampen ud fra de første timers aktivititet på de sociale medier. Lektoren forsker i internetkultur og kommunikation og har fulgt valgkampe på de sociale medier siden 2005.

Instagram og Snapchat er begge billedbårne og visuelle medier, og det er formentlig også noget, der vil præge valgkampen på de andre sociale medier.

- En af mine observationer fra valgets første dag er, at politikerne selvfølgelig har brugt statusopdateringer på Facebook, men spidskandidaterne Lars Løkke og Helle Thorning har begge lagt en ultrakort video ud, som deres første udspil i relation til valget, siger Lisbeth Klastrup til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Udlandet: Dansk valg handler om indvandrere



Man kan se meget udtalte opfordringer til at dele politikernes budskaber og så er de sociale medier desuden med til at øge fokus på den enkelte politiker. Det betyder også, at samtalerne let kan udvikle sig til en omgang personlig mudderkast.

Men der er der dog håb i form af en god spirende tone i debatten.

- På Twitter er der blevet brugt et hashtag, der hedder #TalOp. Det handler om, at man skal tale ordentligt til hinanden, og så er det et kort, man kan hive, hvis man synes, at folk taler for grimt til hinanden. Det bliver spændende at se, hvad det får af funktion fremadrettet i valgkampen, siger forskeren fra IT-Universitetet til Metroxpress.

LÆS OGSÅ: Løkke: Vi skal bruge valgkampen til at tale politik

Nedenfor kan du se et udvalg af tweets, hvor folk har brugt det nye hashtag til den gode tone.


LÆS OGSÅ: BULLSHIT-barometer: Er Løkke ikke i politik for karrierens skyld?

LÆS OGSÅ: Valgforsker: Derfor er det farligt for Helle at føre negativ kampagne

LÆS OGSÅ: Mystiske valgplakater langer ud efter Lars og Helle fra lygtepælene

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress