Af Ritzau - 13/10-16 11:20

Aller-chef: Jeg frarådede Qvortrup brug af tys-tys-kildeAller-chef: Jeg frarådede Qvortrup brug af tys-tys-kilde

Som chefredaktør på Se og Hør indledte Henrik Qvortrup i 2008 samarbejdet med en hemmelig kreditkortkilde.

storybild

Aller Medias topchef, Pål Thore Krosby, var torsdag indkaldt som vidne i den såkaldte Se og Hør-sag, der kører ved Retten i Glostrup. (Billede: Scanpix/Martin Sylvest)

Da en medieskandale tilbage i 2007 rasede i Norge, ville Aller Medias øverste chef sikre sig, at noget lignende ikke foregik i Danmark.

Derfor rettede han efter eget udsagn henvendelse til Henrik Qvortrup, der dengang var chefredaktør for koncernens primære sladderblad, Se og Hør.

I Retten i Glostrup fortæller administrerende direktør Pål Thore Krosby torsdag, hvordan de to mænd drøftede det norske foretagende.

Her efterforskede politiet Nordea-ansatte for at have lækket kreditkortoplysninger til den norske pendant til Se og Hør.

- Jeg spurgte ham, om det kunne være tilfældet, at vi brugte de samme metoder som i Oslo. Baggrunden for at spørge var selvfølgelig at sikre, at det ikke var tilfældet, siger Pål Thore Krosby.

Beskeden fra Henrik Qvortrup var dog klar. Den administrerende direktør kunne være ganske rolig: Der var intet at komme efter.

Hvad Qvortrup ikke fortalte, var, at han det efterfølgende år trodsede Aller-chefens ønske, da han i juni 2008 indgik en aftale med en it-mand, der gennem sit arbejde for Nets kunne spore kendte og kongeliges brug af kreditkort.

Netop dette samarbejde er grunden til, at Henrik Qvortrup i dag er tiltalt i den såkaldte Se og Hør-sag. Det samme er to andre tidligere chefredaktører, to journalister og it-manden, der siden blev kendt som tys-tys-kilden.

Selv om flere af de tiltalte i vidt omfang erkender det skete, nægter de sig skyldige i anklagen om hacking, bestikkelse eller medvirken hertil.

Eksempelvis insisterer Henrik Qvortrup på, at han ikke havde den fjerneste anelse om, at samarbejdet var ulovligt.

- Jeg er da godt klar over, at det ikke ligefrem ville være karrierefremmende for kilden ude på Nets, hvis det blev opdaget. Men jeg havde ikke nogen grund til at tro, at de her oplysninger var skaffet på en ulovlig måde, har Qvortrup sagt.

Omvendt har både Aller Media og to eks-chefer på Se og Hør valgt at tage skylden på sig.

I en tilståelsessag i august modtog Aller Media en bøde på ti millioner kroner, mens tidligere nyhedschef Lise Bondesen og tidligere redaktionschef Kim Bretov hver blev idømt seks måneders betinget fængsel.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress