Af Marc Nicholas Thygesen - 28/08-15 15:06; Opdateret: 28/08-15 15:28

Danske toge får strengere regler for forsinkelserDanske toge får strengere regler for forsinkelser

DSB og Banedanmark halverer forsinkelseskriteriet fra seks til tre minutter.

storybild

Tre minutter er den nye målestok for, hvornår et tog er forsinket. (Billede: Polfoto/ENGEL JANUS)

Tre minutter. Det er den nye målestok for, hvornår et tog er forsinket. Fra og med juli 2015 har DSB og Banedanmark nemlig besluttet, at et tog er forsinket, hvis det er tre minutter efter køreplanen.

LÆS OGSÅ: Kvinde taget i 212 togture uden billet - nu skal hun i fængsel

Det nye krav er en halvering af den tidligere smertetærskel, hvor fjern - og regionaltoge først blev erklæret forsinkede efter seks minutter.

LÆS OGSÅ: Toghelte fra Frankrig tildeles amerikanske æresmedaljer

DSB og Banedanmark fortæller, at deres syn på hvornår et tog er forsinket, har ændret sig, fordi de vil sætte kunderne i fokus. Det fortæller Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

- Med den nye kunderettidighed på 2.59 minutter får vi et fælles mål og dermed også et fælles værktøj, der skal bidrage til indsatsen med at sikre stabil togdrift for passagererne.

- Fra tilfredshedsundersøgelser ved vi også, at de fleste passagerer føler sig forsinkede efter tre minutter, og derfor er det valgt som kriterium, siger Peter Svendsen

Togdriftens nye retningslinjer for punktlighed vægter også passagererne højere, når forsinkelsen beregnes.

LÆS OGSÅ: Merkel besøger omsider uroramt asylcenter efter kritik

Så hvis et forsinket tog er fyldt til bristepunktet, vil det veje tungere i forsinkelses-statistikken, end hvis det er halvtomt.

Ifølge direktør for Operation i DSB, Anders Eghus, er det nødvendigt at regulere kriterierne, hvis man vil have kunder frem for toge i fokus.

- Man kan populært sagt sige, at hver kundes rettidighed tæller i det nye fælles mål. Vi arbejder naturligvis målrettet på at køre flest mulige tog til tiden, men med kunderettighed får vi også et særligt fokus på de tog, der er flest passagerer med. Dermed flytter fokus fra rettidige tog til rettidige kunder, siger Anders Eghus i en pressemeddelelse.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress