Af Ritzau - 08/05-16 13:42

SF vil skrotte IC4-tog men siger nej til udliciteringSF vil skrotte IC4-tog men siger nej til udlicitering

Pia Olsen Dyhr (SF) afviser at udlicitere togdriften og peger i stedet på elektrificering af tognettet.

storybild

Ifølge Liberal Alliance findes løsningen i en udlicitering af en stor del af togdriften, så det i stedet for DSB er private operatører, som har togsæt på skinnerne. (Billede: Free/Wikimedia)

SF's formand Pia Olsen Dyhr tror ikke på, at de skandaleramte IC4-tog nogensinde kommer til at erstatte IC3-togene på de danske jernbaner.

Derfor mener hun ligesom regeringspartiet Venstre, at togene skal udfases hurtigst muligt.

- Vi skal have afsluttet IC4-kapitlet og have udfaset de tog hurtigst muligt. I en overgangsperiode skal vi bruge dobbeltdækkerbusser på de ramte strækninger, så det ikke går ud over passagererne, siger SF-formanden, som er tidligere transportminister i S-R-SF-regeringen.

Ifølge Liberal Alliance findes løsningen i en udlicitering af en stor del af togdriften, så det i stedet for DSB er private operatører, som har togsæt på skinnerne.

Det afviser Pia Olsen Dyhr blankt og peger i stedet på elektrificering af tognettet.

- Vi har jo private operatører i Danmark, og vi må bare erkende, at der er ganske store udfordringer, når vi indsætter private operatører, siger hun.

- Hvis man indsætter private operatører, vil de automatisk køre mellem Aarhus og København, fordi det er der, man tjener penge. Men jeg er ikke villig til at lade folk i yderområder betale, fordi Liberal Alliance har et ideologisk korstog, de har behov for at ride.

Også hos Socialdemokraterne lyder det, at IC4-togene "skal sendes hen, hvor peberet gror".

- Vi har ikke noget stort ønske om at holde fast i IC4-togene for enhver pris. Det var kun for at få togtrafikken til at hænge sammen, at vi har brugt dem de steder, det gav mening, siger partiets transportordfører, Rasmus Prehn (S).

I øjeblikket er kun 30 ud af 82 IC4-tog på skinnerne, og intet ser ud til at virke på det skandaleramte tog, der skulle have været køreklar i 2006.

Efter at have fået bremserne til at virke er det nu blandt andet dørene, der ikke kan lukke, og trinbrættet der ikke kan trækkes ind, og så er det umuligt at koble togvognene sammen uden at bruge lang tid på det.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress