Af - 08/01-16 04:00

Hver fjerde indsamlet krone går til udgifterHver fjerde indsamlet krone går til udgifter

68 velgørende organisationer brugte sidste år 206 millioner kroner bare på at samle ind, viser regnskaber fra Indsamlingsnævnet. Ni indsamlingsorganisationer havde underskud

storybild

Ni organisationer brugte flere penge på indsamlinger end de samlede ind i 2014. (Billede: Polfoto)

Når du putter en 100-lap i indsamlingsbøtten går næsten hver fjerde krone til udgifter ved indsamlingen.

Det viser en gennemgang af 68 regnskaber fra velgørende organisationer hos Indsamlingsnævnet, hvor man siden 2014 har skullet være registreret for at samle penge ind i Danmark. Samlet kostede det i 2014 206 millioner kroner at samle 857 millioner kroner ind.

Ifølge retspræsident i Aalborg og formand for Indsamlingsnævnet, Christian Lundblad, så skal regnskaberne:

Skabe forbrugerbeskyttelse, så man kan gemmenskue, hvor meget der er samlet ind og hvordan pengene er blevet brugt.

LÆS OGSÅ: GALLERI: Se 18 vanvittige indsamlinger på Joe & The Juice

Ni organisationer brugte i 2014 flere penge på at samle penge ind end de fik i bøtterne. Danmarks-Samfundet brugte næsten 50.000 kroner mere end de 228.291 kroner, som de indsamlede.

- Tallene er jo som de er, og svarer til tidligere år. Udgifterne har vi brugt på faner og flag til udlevering på Valdemarsdag, siger landsformand Erik Fage-Pedersen.

I Sverige må en organisation ikke samle ind, hvis den over tre år bruger mere end 25 procent. Den grænse overskrider mange danske organisationer - herunder Blå Kors, Dansk Flygtningehjælp, Greenpeace og WSPA.

- Det mener vi ikke, at vi skal have i Danmark. Men vi skal være åbne og ærlige. For selvfølgelig har organisationer udgifter og skal betale løn til ansatte, siger Robert Hinnerskov, generalsekretær for brancheorganisationen Isobro.

Ekstern lektor ved CBS, Per Østergaard Jacobsen, forsker i indsamlingsøkonomi.

- Væksten inden for indsamling bliver trukket af de store. For mange af de små går det den forkerte vej og nogle har desværre underskud på deres indsamlinger, siger han og påpeger, at virkeligheden er værre, da mange ikke medtager markedsføringsomkostninger i indsamlingsregnskabet.

Det er dog ved at blive ændret - Isobro er på vej med nye regler, så det bliver nemmere at sammenligne de forskellige indsamlinger.

LÆS OGSÅ: Dansk Flygtningehjælp lovpriser danskerne efter rekordindsamling

Per Østergaard Jacobsen påpeger, at der er store forskelle på, hvor mange penge organisationer bruger på at samle penge ind:

- Hvis man tager de ti største organisationer så kan man se, at der er stort spænd i deres omkostningsandel- fra 16 til 39 procent i har de samlet ind. De alene står måske for 95 procent af alle indsamlede midler. Det man kan se er, at de store bliver større og de mindre får det stadigt sværere. Folk har jo kun et vidst rådighedsbeløb og vil kun give et vidst beløb til godgørende formål. Og når den sjette ringer på eller stopper dem på vej ned af gågaden, så bliver de irriterede og støtter ikke, siger han.


Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress