Af - 07/07-16 07:19

Trætte af togbusser: Her er danskernes 10 bedste råd til DSBTrætte af togbusser: Her er danskernes 10 bedste råd til DSB

Hvad skal DSB og BaneDanmark gøre for at gøre sporarbejder og forsinkelser mere overskuelige for passagererne? Her er danskernes 10 bedste råd.

storybild

(Billede: Scanpix/Niels Ahlmann Olesen)

Forbrugerrådet Tænk og Passagerpulsen har offentliggjort danskernes 10 bedste råd til DSB og BaneDanmark.

I øjeblikket er der sporarbejder på Fyn og Køge Bugt Banen, hvor omkring 76.000 S-tog-passagerer dagligt er berørte af forsinkelser og må bruge de indsatte togbusser.

Brugerne af togbusserne er ikke særlig tilfredse med løsningen. Der mangler simpelthen ordentlig planlægning og information.

Ifølge Passagerpulsen er passagerer - internationalt set - forstående over for akutte forsinkelser. Men hvis aflysningerne og forsinkelserne udspringer af mangelfuld planlægning hos trafikselskaberne, får piben den modsatte lyd.

Passagerpulsen lavede i 2015 en brugerundersøgelse, hvor danskerne kunne give gode råd til DSB og BaneDanmark. De svar er nu kogt ned til 10 gode råd:

Forstå min situation

God information op til sporspærringen. Hvornår kører togene og hvor lang transporttid er der. Er der skift til togbus eller er der alternativer – for eksempel en tidligere/senere afgang uden skift til togbus.

Pålidelighed

Overensstemmelse mellem det lovede og passagerernes oplevelser. Tiderne skal holde.

Du fik mig ind i dette, hjælp med at få mig ud

God information i toget og i togbusser. Det skal være nemt at skifte til togbus. Hvorfra kører bussen og hvilken farve har den. Skal gives i god tid, så passagererne har tid til at forberede sig.

Hjælp mig

Der skal være synligt, venligt og tilstedeværende personale på stationer og tog, og de skal påtage sig ansvaret for passagererne.

Skilte


God og synlig skiltning på stationerne – både dag og aften. Også når der er mange passagerer, der skal skifte mellem tog og bus samtidig.

Forplejning


Vand og chokolade i togbusserne opleves som et plaster på såret.

Samme information alle steder

Overensstemmelse mellem afgangstavler, højtalerudkald og Rejseplanen.

Vigtige ændringer

Information på stationer og på Rejseplanen skal være opdateret tids nok til at passagererne kan hente troværdig og korrekt information om vigtige ændringer til det planlagte arbejde. Giv også passagererne information om mulighederne for at søge om kompensation i form af rejsetidsgaranti, hvis der sker uventede forsinkelser eller aflysninger før eller under rejsen.

Intern kommunikation

Den interne kommunikation mellem DSB, Banedanmark og personalet i kundeservice og servicepersonale i tog og på perroner skal være i top, så front line personalet kan svare på passagerernes spørgsmål.

Kundeservice

Medarbejdere i kundeservice skal udvise den nødvendige høflighed, for eksempel når passagererne ringer for at ændre reservationer grundet sporarbejdets forsinkelse.

LÆS OGSÅ: Sporarbejde koster DSB rekordstor regning til pendlere

LÆS OGSÅ: Sommeren byder på mere sporarbejde

LÆS OGSÅ: Færre tog spænder ben for sommerens togpassagerer

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress