Af - 23/05-14 06:14; Opdateret: 23/05-14 09:59

Auken købte valgannoncer for støtte-midlerAuken købte valgannoncer for støtte-midler

Flere helsides annoncer fra Margrete Auken i dagblade er købt for de tre millioner SF har fået fra Europa-Nævnet. Penge der ellers slet ikke bruges på valgannoncer

storybild

SF har brugt nogle af de 2.9 millioner kroner, som de har fået til at føre valgkamp for, til at indrykke annoncer for spids-kandidaten Margrete Auken. Det er i strid med betingelserne at bruge midlerne på at annoncere for kandidater. (Billede: Claus Bonnerup, Polfoto)

Flere gange under EU-valget har SFs spidskandidat Margrete Auken talt om misbrug af EU-midler i tv-nyheder på blandt andet TV2.

Nu kan SF selv havne i en sag efter metroxpress i dag kan afsløre, at partiet har brugt nogle af de 2.9 millioner kroner som partiet i perioden 2012 til 2014 har fået af Europa-nævnet til at købe en avisannoncer i blandt andet Information, Politiken og metroxpress med et stort foto af Margrethe Auken, sloganet “Der er brug for Margrete Auken i EU” og SFs og Europa-Nævnets logo.

LÆS OGSÅ: EU-debat: Skal kaffemaskinen slukke selv?

LÆS OGSÅ: Denne plakat er det mest blærede du ser i valgkampen

Midlerne fra Europa-nævnet må ifølge loven kun bruges til at informere om Europa, forklarer Europa-nævnets danske sekretariat under Kulturstyrelsen:

- Man må ikke bruge midlerne fra Europa-Nævnets partibevillinger til valgannoncer og valgplakater - sådan stem på mig. Pengene skal bruges til at oplyse og skabe debat om Europa, siger fuldmægtig Hedvig Musil i sekretariatet.

SFs spidskandidat Margrete Auken forklarer om hvorfor de bruger Europa-Nævnets logo:

- Det er nok fordi, at de har betalt noget af annoncerne, siger hun.

Kort efter ringer SFs pressechef Sune Knudsen erkender, at de har brugt EU penge på annoncerne - som han dog ikke mener er valgannoncer, men generel information om EU. Også selv om der både er billede af SFs spidskandidat og et SF logo.

To reklamedirektører er dog ikke i tvivl om, at reklamerne under valget netop er valgannoncer.

LÆS OGSÅ: Margrete Auken genvalgt som SF's Europa-kandidat

- Det er en valgannonce, det kan man slet ikke tale sig uden om, siger Frederik Preisler fra Mensch, der tidligere har lavet kampagner for Socialdemokraterne og Venstre.

Samme melding kommer fra den danske direktør for et af verdens største reklamebureauer Ogilvy & Mather, Pia Tandrup.

- Jeg synes, at det er ret tydeligt, at det er en valgannonce. Ikke mindst når man downloader app'en som annoncen henviser til, hvor Margrethe Auken fortæller, hvorfor man skal stemme på hende, siger direktør Pia Tandrup, Ogilvy & Mather, der af princip ikke selv laver politiske reklamer.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress