Af - 17/10-16 21:36

Hver anden dansker siger: Nej tak til reklamerHver anden dansker siger: Nej tak til reklamer

Antallet af hustande, der har et nej tak til reklamer skilt på døren, er nu oppe på 49.97 procent. Ekspert forudser, at de hustandsomdelte reklamer er væk om få år.

storybild

Danskerne drukner i reklamer. (Billede: Martin Sylvest Andersen)

Færre danskere gider længere at læse sig gennem de 31.491 siders reklamer, som de ifølge reklamebranchen fik i snit sidste år.

Nøjagtigt 49.97 procent eller hver anden husstand har aktivt bedt om ikke at modtage husstandsomdelte reklamer viser nye tal fra Post Nord.

Et tal som er steget i snit fem procentpoint om året fra 30 procent i 2012 til 40 procent i 2014.

- Der har været en udvikling over en årrække, hvor flere danskere har fået et nej tak til reklamer skilt på postkassen. Tendensen har dog det sidste halve år været aftagende, siger Jørgen Loft Holm, ansvarlig for kommunikationsprodukter i Danmark hos Post Nord.

Flest har fravalgt reklamer i København, hvor 57.7 procent har bedt om ikke at få reklamer mod 42.2 procent i Nordjylland.

Post Nord fortæller, at halvdelen af de som har sagt nej tak til reklamer har benyttet en tilvalgsordning hos butikskæderne, så de aktivt kan bede om reklamer fra en bestemt butik. Så man kan vælge reklamer fra Super Brugsen, men sige nej til resten.

Per Østergaard Jacobsen, der er tidligere reklamebureaudirektør og ekstern lektor på Copenhagen Business School, mener at tilbudsavisen er ved at uddø.

- Der er ingen tvivl om, at den hustandsomdelte tilbudsavis på papir lever på hæld - om der går to eller tre år - før vi ser butikker enten helt stoppe eller lavere er svært at sige, men det kommer til at gå stærkt, siger han.

Han peger på, at reklameaviser er dyre at distribuere, trykke og har en produktionstid på to måneder. Tilbud vil ifølge ham ryge over på mobil og net, hvor man hurtigt kan ændre pris og målrette tilbud til bestemte kunder.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress