Af - 10/06-15 10:43; Opdateret: 10/06-15 11:19

Derfor skifter folk til et af disse profilbilleder på FacebookDerfor skifter folk til et af disse profilbilleder på Facebook

Alvorligt emne tages op med to enkle profilbilleder.

Bildstrecke im Grossformat »

Klik videre for at se mere.

En islandsk kampagne er ved at brede sig som ringe i vandet til resten af verden. Og det hele er bundet op på to enkle billeder.

Det orange signalerer, at man har været udsat for seksuelt overgreb.

Det gule står for, at man kender en person, der har været udsat for seksuelt overgreb.

LÆS OGSÅ: Danske kvinder afslører deres rædselshistorier i nyt hashtag

Kampagnen opfordrer til, at man skifter til et af profilbillederne i en uge eller længere.

“Vælg et billede til din profil og brug disse hashtags #outloud #konurtala #þöggun. Del og deltag i kampagnen alt det, du kan! Lad os synliggøre, hvilken effekt seksuelle overgreb har,” lyder det på Facebook.

Nogle vælger endda at lave et profilbillede, der kombinerer både det gule og orange billede. Hvilket altså fortæller, at vedkommende har været udsat for seksuelt overgreb - og kender andre, der har været udsat for det.

Samtidig opfordres folk til at dele deres historier på de sociale medier, så der kan blive gjort opmærksom på problemet.

Her er Twitter-reaktioner på kampagnen:

I april måned kørte en tankevækkende Twitter-kampagne herhjemme i Danmark, hvor folk under hashtagget #jegharoplevet delte historier om sexisme og overgreb.

Hashtagget bruges stadig aktivt:



Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress