Af - 31/08-16 12:56

Sådan klarer kongehuset sig på Facebook og InstagramSådan klarer kongehuset sig på Facebook og Instagram

I dag har kongehuset været på de sociale medier i tre måneder. Der er stadig plads til forbedring og meget mere personlige opdateringer, mener ekspert. Man skal bevare en vis mystik, svarer kongehusets kommunikationschef.

storybild

Den kongelige familie fotograferet på Dronningens fødselsdag. (Billede: Steen Brogaard)

“Kongehuset vil gerne være der, hvor danskerne er”.

Med de ord gik kongehuset for præcis tre måneder siden i luften med en officiel profil på Instagram og Facebook. Nu har kongehuset rundet henholdsvis over 95.000 og 59.000 følgere på de to sociale medier, hvor der deles billeder og video fra det, kongefamilien beskæftiger sig med.

- Der er en unik mulighed på sociale medier for at vise noget andet og kradse lidt i overfladen af den polerede side, vi kender af kongehuset. Komme ind under huden på dem, der repræsenterer vores land, siger Nathalie C. Larsen, der er digital chef hos kommunikationsbureauet Lead Agency og kendt som ekspert i sociale medier.

Kigger man på likes og engagement, klarer kongehuset sig godt. Men Nathalie C. Larsen efterlyser endnu mere personlighed og løssluppenhed. Og indhold der ikke minder om det, man kan finde på kongehusets hjemmeside eller i magasiner.

- Jeg synes lidt, kongehuset har givet os nogle falske forhåbninger med billedet kronprinsen tog af sin mor i det første post. For der har ikke rigtigt været noget siden, som har givet os følelsen af at være helt tæt på, siger hun.

En af de få eksempler, hvor følgerne kommer bag facaden er billedet, hvor kronprinsen er i omklædningsrummet for at fejre OL-guldet med håndboldherrerne. Selv om det ikke er et typisk smukt og poleret foto, har det fået over 12.000 likes.

- Det er lige præcis det, sociale medier kan. Vi ville aldrig få adgang til det her som almindelige mennesker, og det får vi så med det billede, siger Nathalie C. Larsen.

Danmarks 15. medalje ved De Olympiske Lege blev af guld. H.K.H. Kronprinsen har netop ønsket herrelandsholdet tillykke. 📸 Kongehuset

Et billede slået op af DET DANSKE KONGEHUS (@detdanskekongehus) den

Nathalie C. Larsen efterlyser også, at kongehuset bruger følgernes kommentarer og respons til noget.

- De kunne med fordel gøre en indsats for netop at få danskerne med i samtalen om kongehuset. Man får likes og kommentarer, men man bruger dem ikke rigtigt til noget, siger hun.

- Vi kan se, at de kan det i det svenske kongehus, hvor medlemmerne har egne profiler og deltager mere i debatten. Der er flere initiativer, hvor de reagerer på det indhold, de har fået fra brugere, siger Nathalie C. Larsen.

Nathalie C. Larsen mener, at kongehuset kunne klare sig dobbelt så godt på sociale medier, hvis det blev endnu mere personligt og i øjenhøjde.

- Vi skal se, at de er mennesker. Det er øjeblikke, som når kronprinsen fælder en tåre, når han ser sin brud, eller kommer med kommentarer til pressen, der afviger fra den normale procedure, at vores interesse vækkes. Det er det, der skal frem på platformene.

- Så det at vi får en lille smule mere af det ville passe i tiden og en social medie strategi. Selvfølgelig skal man ikke gå helt amok i posts om morgenhår og hverdag, men bevare sin position som kongehus, der skal repræsentere os globalt. Men skal have noget mere personlighed, siger hun.

Kongehuset: Vi vil gerne have flere unge følgere

Det har udelukkende været positivt for kongehuset at komme på sociale medier, lyder det fra kongehusets kommunikationschef Lene Balleby.

- Vi er meget stolte over at være kommet op på så mange følgere på så kort tid, siger hun.

Hensigten med at gå på sociale medier har blandt andet handlet om at ramme nye målgrupper. Her melder Lene Balleby om positive resultater og en tendens til flere yngre følgere.

- Vi kan se, at når vi lægger noget op om de yngre medlemmer af kongefamilien, så har det en appel hos de unge, som Kongehuset jo også gerne vil favne, siger hun.
Til ekspertens bøn om endnu mere personlighed i kongehusets indlæg er svaret:

- Vi synes, vi har fundet en meget fin form, sådan som det er nu. Kongehuset skal ikke nødvendigvis have alle døre åbne. Vi skal fortsat opretholde værdighed og også gerne bevare mystik omkring institutionen, siger Lene Balleby.

- Men dermed ikke sagt at der ikke kan komme overraskelser hen ad vejen.

Lene Balleby bemærker samtidig, at tonen overordnet har været god.

- Vores følgere skriver ikke kun positive ting. Vi oplever også kritiske kommentarer. Det skal der være plads til, men vi oplever heldigvis kun få krænkende og ondskabsfulde kommentarer. Derfor ser jeg dialogen derude som værende positiv, og vi sletter meget, meget få kommentarer, siger hun

Den kommentarer, som man sletter er, når det bliver decideret krænkende eller ondskabsfuldt enten overfor Kongehuset eller dem, der følger dem, forklarer hun.

- Vi er selvfølgelig glade for at behovet for at slette er så relativt lille, som det er, siger Lene Balleby.

LÆS OGSÅ: Prins Nikolaj fylder 17 år - så stor er han blevet

LÆS OGSÅ: Her er det mest populære medlem af kongefamilien

LÆS OGSÅ: Mere end hver tredje dansker vil af med Margrethe

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress