Af - 26/03-15 08:29; Opdateret: 26/03-15 11:00

Loyale pendlere får ekstraregning trods lavere serviceLoyale pendlere får ekstraregning trods lavere service

Faste pendlere med periodekort i hovedstadsområdet risikerer i modsætning til pendlere andre steder i landet at få en ekstraregning på op til 2.350 kroner i år. Det kan begrænse brugen af offentlig trafik, vurderer ekspert.

storybild

(Billede: Polfoto/Arkiv)

37.000 pendlere i hovedstadsområdet har siden januar ikke længere kunnet få tilsendt den månedlige fornyelse af deres periodekort med posten. Samtidig er de ofre for de største gennemsnitlige prisstigninger på periodekort i landet sammenlignet med de øvrige fem store danske trafikselskaber.

LÆS OGSÅ: Dyrt at løbe tør for strøm: DSB straffer med 750 kroner

LÆS OGSÅ: DSB: - Vi medgiver, at vores regler kan stå mere klart

DSB, Movia og Metroselskabet, der udgør Hovedstadssamarbejdet, har hævet den årlige pris på et periodekort til alle zoner med 540 kroner, mens en bonusordning, hvor faste pendlere opnåede, hvad der svarer til en måneds gratis transport, er sløjfet. Kun faste kunder med periodekort er ramt af prisstigningen, hvorimod kunder med enkeltbilletter eller klippekort ikke er.

Se forskellige trafikselskabers vilkår ude i kolonnen til højre.

Det frustrerer pendlerne, og det mærker de hos Forbrugerrådet.

- Vi får mange henvendelser fra pendlere, der oplever, at det har været let og en behagelig vane at få tilsendt deres abonnementskort. Det skal de vænne sig til, at de ikke får mere. Det oplever de som en dårligere service og som en forhøjet pris, siger Mette Boye, afdelingschef for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Ifølge ekspert i kunderelationer og ekstern lektor på CBS, Per Østergaard Jacobsen, kan de ændrede vilkår for pendlerne begrænse brugen af offentlig trafik.

- Når service forringes og priserne stiger, bliver man som forbruger skuffet og begynder at overveje andre alternativer. For dem, som ikke har alternativer med andre rejseformer betyder det frustration og utilfredshed, og det giver ikke nogen positiv omtale, hvilket i den sidste ende ikke tilskynder til en større anvendelse af den kollektive trafik, som er det, regeringen jo ønsker, siger han.

Læs DSB's svar på kritikken her

LÆS OGSÅ: DSB uddeler bøder i strid med egne regler

LÆS OGSÅ: Forbrugerrådet Tænk: - Vi vil holde øje med DSB

LÆS OGSÅ: Togpendlere: Det her er for dårligt DSB

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress