Af - 25/06-15 10:01

Tusindvis tegner ar på sig selv: Her er den rørende grundTusindvis tegner ar på sig selv: Her er den rørende grund

Flere skal tage stilling til, om de vil donere deres organer. En kreativ kampagne sætter tankerne i gang ved at fokusere på ar, der kan redde liv.

Bildstrecke im Grossformat »

Se de mange kreative bidrag fra læserne her.

Hvert år venter 500 danskere på at få et nyt organ. Og sidste år døde 25 mennesker, mens de var på venteliste til et nyt organ. En ny kampagne med navnet Giv Livet Videre vil have flere til at tage stilling, så man kan redde.

Hvis du har lagt mærke til tegnede ar i dit Instagram-feed, er der en forklaring på det. Danskerne opfordres nemlig til at registrere, om de vil donere deres organer eller ej, tegne et ar og dele billedet på sociale medier.

- Der har været en helt fantastisk modtagelse af kampagnen. Ser man på social medie-delen har over 1.500 tegnet et ar på sig selv og delt billedet under hashtagget #givlivetvidere, siger Helle Haurbo fra Oplysning om Organdonation.

Et eksempel på et af de billeder, der er blevet delt.


- Vi har sat arret i centrum for kampagnen, da det er noget, vi alle kan forholde os til. De fleste af os har prøvet at få et ar - om man så har skåret sig eller er faldet på cyklen, siger hun.

I bybilledet vil du også se plakater med mennesker, der har fået nye organer.
- Arrene i kampagnen er af den slags, der kan redde liv. For i kampagnen ser vi mennesker, der har fået nye organer. De viser arrene, der gav dem livet igen.

- I alt har over 25.000 været inde og registrere sig siden 1. april. Det er meget højere antal, end hvad vi normalt ser. Bare i denne uge, har over 5.000 været inde og registrere deres stillingtagen i forhold til organdonation, siger Helle Haubro.

LÆS OGSÅ: TV: Hér er reklamen, der giver ALLE hundeelskere en klump i halsen

LÆS OGSÅ: Lægerne råber op: Hvorfor vil I ikke donere jeres øjne?

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress