Af - 22/05-16 08:33

Fupfoto skal sælge økokødFupfoto skal sælge økokød

Frilandsøkologi har haft gang i photoshoppen i deres nye kampagne - her er det originale foto mod det, der havnede på metro- og busstoppesteder

storybild

Sådan ser det originale foto ud ved siden af det som havnede på plakatten for økologisk kød. (Billede: Frilandøkologi)

Hvor meget må man manipulere med virkeligheden for at få folk til at putte økologisk kød i indkøbskurven?

Frilandsøkologi, der er ejet af Danish Crown, har netop lanceret hidtil største kampagne for økologisk kød med plakater i supermarkeder, ved indfaldsveje, busstop og metrostationer af to glade økolandmænd med henholdsvis en kalv og en gris.

Men især plakatten med manden har fået den helt store tur i photoshop - kalven er blevet større, mandens kropsdele ændret og et Arla-logo forsvundet fra originalfotoet.

Direktør for Frilandsøkologi, Henrik Biilmann, kan ikke se problemet:

- Det foto, du har vedhæftet, er ganske rigtigt nogle år gammelt. Så det dyr, der var en kalv da billedet blev taget, er ganske rigtigt en ko nu. Det er korrekt, at billedet har været udsat for Photoshop. Heller ikke det kan jeg, i sig selv se, at der er noget galt i. Vi har sammen med bureauet ønsket at sikre en ensartethed i kampagnen, og derfor kan det – især når man benytter gammelt billedmateriale - være nødvendigt at justere på bl. a. farver og størrelsesforhold. Jeg ved, at mange fotojournalister også anvender Photoshop blandt andet af samme årsager, skriver han.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress