Kritik af Anders And: Børn æder det råtKritik af Anders And: Børn æder det råt

Det er særligt problematisk at blande indhold med reklamer, når det er i Anders And, forklarer ekspert.

Bildstrecke im Grossformat »

Børn har ikke en jordisk chance for at forstå, at der er tale om reklame, når Anders Ands tre nevøer pludselig flyver på en hammerhaj over Den Blå Planet.

Sådan lyder det fra lektor Alice Grønhøj, der har forsket i marketing målrettet børn i mange år.

”Det her er product placement, hvor man blander indholdet med reklamer, og det er problematisk,” siger hun til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Ekspert om Royal Copenhagens 'ambassadører': På grænsen af skjult reklame

Hun finder det ekstra problematisk, at annoncerne har andeby-figurer i sig, mens det redaktionelle indhold omvendt handler om et akvarium.

”Det er svært nok at adskille indhold og annoncer med en almindelig reklame, men her er det umuligt. Og når det kommer til børn, har de i udganspunktet ikke en chance for at vide, at det her reklame,” siger hun.

LÆS OGSÅ: Bloggere overraskede over reklame-kritik: Giv os klare regler

Hun frygter dog ikke de store konsekvenser af den uigennemskuelige reklame i denne sag.

”Børnene kan måske blive positivt stemt over for en oplevelse i et akvarium, siger hun.

LÆS OGSÅ: Arla sendte ‘gave’ til blogger: Får kritik for skjult reklame

Alligevel er det en glidebane, hvis vi tillader så skjult annoncering mod børn.

”Hvis den her bliver accepteret, kan man forestille sig, at flere virksomheder begynder på det,” siger Alice Grønhøj.

LÆS OGSÅ: Skjult kamera: Så mange tjekker kvindes bryster ud

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress