Af Ritzau - 01/08-16 05:33; Opdateret: 01/08-16 07:24

Du behøver ikke træne ved høj intensitetDu behøver ikke træne ved høj intensitet

Du kan sagtens opnå en optimal sundhed uden at skulle løbe, cykle eller træne ved høj intensitet, mener idrætsfysiolog.

Bildstrecke im Grossformat »

Du bliver ikke nødvendigvis mere sund af at løbe så stærkt, at du ikke kan tale med din løbemakker samtidig, som hvis du jogger i et tempo, hvor du kan småsnakke.

Det er nemlig ikke nødvendigt for din generelle sundhed at træne ved høj intensitet. Så længe du dyrker en halv times motion ved moderat intensitet om dagen, som for eksempel en rask gåtur eller let løb, siger Morten Zacho, idrætsfysiolog ved Center for Aktiv Sundhed.

- Vi behøver ikke træne ved høj intensitet. Hvis man er fysisk aktiv med en lavere intensitet, kan det være fuldt tilstrækkeligt, siger idrætsfysiologen til Ritzau Fokus.

Det er godt nyt for mange danskere. Knap fire ud af ti danskere - 38 procent - dyrker aldrig motion med høj intensitet i 30 minutter eller mere i løbet af en uge.

LÆS OGSÅ: Pas på den usunde besættelse af sundhed

Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Ritzau Fokus blandt et repræsentativt udsnit af danskerne.

Men det betyder selvfølgelig ikke, at træning ved høj intensitet er en dårlig idé, siger Morten Zacho fra Center for Aktiv Sundhed.

- Høj intensitet er en genvej til at nå sundhed og bedre form på kort tid, og det er super godt at gøre det. Men hvis man kigger på undersøgelser om risiko for for tidlig død eller livsstilssygdomme, kan man godt opnå optimal sundhed ved at træne en passende mængde med moderat intensitet, siger han.

"En passende mængde" er ifølge idrætsfysiologen 30 minutter om dagen.

Hvis man går op i at præstere godt, vil man altid få mere ud af at træne ved høj intensitet, siger Morten Zacho.

- Men i forhold til risikoen for sygdomme eller at dø for tidligt behøver man ikke høj intensitet, siger han.

Det samme mener Marina Aagaard, som er master i fitness og træning fra SDU og tidligere har trænet topatleter. Men hun er dog ikke lige så klar i spyttet.

- Hvis du bevæger dig moderat i din hverdag, kan det være nok. Man kan godt vedligeholde en god form ved træning ved moderat intensitet. Men hvis du har evnen til at træne ved højere intensitet, opbygger du et overskud og træner dine muskelceller, som gør, at du både præsterer bedre og er bedre rustet mod sygdomme, siger hun.

Marina Aagaard understreger, at en kortere træningssession ved høj intensitet kan være godt, hvis man er typen, der har svært ved at overskue lang tids moderat træning.

Ifølge Sundhedsstyrelsens anbefalinger skal man dyrke 30 minutters motion om dagen, og mindst to gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed.

Fakta: Hvornår er intensiteten høj eller moderat

- Høj intensitet er fysisk aktivitet, hvor du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale.

- Moderat intensitet er fysisk aktivitet, hvor du bliver lettere forpustet, men kan tale med andre imens.

- De fleste motionsformer - løb, cykling, boldspil, roning, svømning - kan altså laves både med moderat og høj intensitet.

LÆS OGSÅ: Alexia blev fotograferet i badet i fitness: - Har aldrig følt mig så krænket

- Hvis man ikke har trænet intensivt før, bør man lægge roligt ud, så man undgår skader.

Kilde: Sundhedsstyrelsen, Morten Zacho

/ritzau/FOKUS

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress