Af - 24/03-16 20:18

Efter en bytur: Sådan får du den bedste søvnEfter en bytur: Sådan får du den bedste søvn

Skal du i aften i byen og fejre, at du har påskeferie? Så bør du læse her, hvordan du efter en bytur sikrer dig den mest optimale søvn.

Bildstrecke im Grossformat »
I artiklen fortalte de to uddannede læger Kim Bartholdy og Andreas Hoff, hvor lang tid, der bør gå, efter du har drukket det sidste af din øl, til du lægger dig til at sove - for at opnå den bedste søvnkvalitet. Men hvis du er blevet helt hook på at få tips til en generelt bedre søvn, får du her ni simple tricks til en optimalt søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Sover du bare generelt dårligt - også selvom, du ikke har drukket inden din søvn - så læs, hvilke tricks, du kan benytte dig af her. Her er ni simple råd til, hvordan du får en god søvn.

Du har danset i flere timer, brugt en masse energi på at være social, og du har været vågen i alt for mange timer. Derfor er det ikke særlig mærkeligt, at du kan være træt efter en bytur. Solid videnskabelige dokumentation viser dog, at alkohol forringer din søvnkvalitet væsentlig.

Alkohol ødelægger både den dybe søvn og den såkaldte REM-søvn.

- En dårlig søvnkvalitet betyder, at du ikke er fuldt udhvilet, selvom du ellers har sovet det antal timer, du plejer, skriver to uddannede læger, Kim Bartholdy og Andreas Hoff, i den nye bog "100 myter - Om sundhed og sygdom".

LÆS OGSÅ: Danske unge i front: Drikker alt for meget

De forklarer, at du opnår den bedste søvn, når alkoholen er ude af kroppen. Men hvis du gerne vil have en god bytur og samtidig få en god søvn, så er der faktisk 'en udvej'.

Drikker du en genstand (cirka et glas vin), skal det ske senest 75-90 minutter før sengetid, så leveren kan nå at forbrænde alkoholen.
Det tipper Kim Bartholdy og Andreas Hoff læserne om i deres nye bog.

LÆS OGSÅ: EKSPERIMENT: Kan Kenneth klare en bytur uden alkohol?

Men selvom alkohol ikke er godt for din søvn, så kan et par genstande næsten have samme virkning som en sovepille, skriver Kim Bartholdy og Andreas Hoff. Alkohol virker nemlig sløvende for centralnervesystemet, og derfor vil de fleste opleve, at de falder hurtigere i søvn (en dårlig søvn, vel at mærke), efter at have drukket et par genstande.

LÆS OGSÅ: DR3 om nyt drukprogram: Det er ikke uforsvarligt

LÆS OGSÅ: Værsgo: Baren til dig der drømmer om at gå på druk med en kat

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress