Af Lars Dinesen - 13/08-15 07:25

Transportminister: Timemodellen er ikke urørligTransportminister: Timemodellen er ikke urørlig

Hans Christian Schmidt åbner for, at der kan spares penge i Togfonden ved langsommere tog.

storybild

Arkivfoto (Billede: Polfoto/AP/Dresling Jens)

Det skal kun tage en time at rejse med toget på strækningerne København-Odense, Odense-Aarhus, Odense-Esbjerg og Aarhus-Aalborg.

Det er kernen i den såkaldte timemodel, som Togfonden er bygget op omkring, men det princip kan blive ofret i regeringens annoncerede serviceeftersyn.

Netop nu er Finansministeriet i gang med at undersøge finansieringen af fonden, som får sine penge fra oliebeskatningen.

Og mangler der kroner i kassen, kan det blive aktuelt at skrue ned for hastigheden for fremtidens tog, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V).

- Vi vil generelt gerne prøve på at sænke rejsetiden, så folk kan komme hurtigere frem – både på jernbanen og på vejene. Men man kan ikke lade være med at kigge på, hvordan det bliver finansieret, fordi man har en drøm om, hvordan det skal være, siger han til Ritzau.

LÆS OGSÅ: Ny transportminister skal genoverveje togfond

DSB påpegede sidste år, at investeres der i langsommere tog, end der er lagt op til i aftalen om togfonden, vil man kunne spare 300 millioner kroner om året mod "nogle få minutters længere rejsetid".

Det svarer til godt 10 procent af statens årlige tilskud til DSB.

Den idé blev afvist af den daværende transportminister, Magnus Heunicke (S), men Hans Christian Schmidt vil have den i baghovedet, når han skal vurdere fondens fremtid.

- Det ville være fuldstændig ulogisk at udelukke, hvad de folk, der får tingene til at fungere i praksis, nemlig DSB, kommer med af forslag.

- Hvis det viser sig, at vi er nødt til at nedbringe udgifterne, så er det naturligt, at man også tager det, DSB har sagt, med i betragtning, siger ministeren.

LÆS OGSÅ: Oliemilliarderne i Togfonden skrumper

Hans parti står uden for aftalen om togfonden, som blev indgået sidste år mellem Socialdemokratiet, De Radikale, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten.

Hans Christian Schmidt er dog langt hen ad vejen glad for indholdet, selvom han tidligere har kritiseret plan om en ny togbro over Vejle Fjord.

- Der er rigtig mange gode ting med i togfonden, men jeg kan også finde ting, som jeg ikke synes har groet i vores have, konstaterer han.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress