Af Ritzau - 18/11-16 10:05; Opdateret: 18/11-16 13:11

Ulykkesrapport: Lastbilchauffører overser bløde trafikanterUlykkesrapport: Lastbilchauffører overser bløde trafikanter

For mange lastbilulykker skyldes uopmærksomme og travle chauffører, konkluderer havarikommission.

storybild

Uopmærksomhed og hastværk er årsag til halvdelen af de ulykker, der sker på vejene, hvor lastbiler er involveret. Det viser en ny rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker. (Billede: Free/Colourbox)

Fortravlede og uopmærksomme chauffører er årsag til halvdelen af de ulykker, der sker, hvor lastbiler er involveret.

Det viser en ny rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

- Cirka halvdelen af de 30 lastbilulykker i undersøgelsen kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig til tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb, siger kommissionens formand, Mette Fynbo.

Kommissionen har undersøgt omstændighederne ved 30 ulykker, hvor lastbiler har været årsag til, at personer er omkommet eller kommet til skade.

Kommissionen mener, der skal sættes ind på flere fronter for at forebygge ulykker.

Anbefalingen lyder, at lastbilerne udstyres med flere teknologiske hjælpemidler til at undgå ulykker.

Det kan eksempelvis være vognbaneskiftealarm, træthedsdetektor og nødbremsesystem med fodgængerdetektor.

3F's Transportgruppe organiserer en stor del af chaufførerne.

Miljøkonsulent Kjeld Hougaard Jensen, 3F's Transportgruppe, siger, at mange chauffører har meget travlt.

- Der er ingen tvivl om, at chaufførerne kører under et meget stort pres.

- Men det er ingen undskyldning for ikke at orientere sig i trafikken, siger miljøkonsulenten.

Han mener, at stat, kommuner og større virksomheder bør gå foran med et godt eksempel og stille ekstra krav til sikkerheden, når de udbyder transportopgaver.

Det kan eksempelvis være krav til, at der køres med lastbiler med lavtsiddende førerhus, så chaufføren kan se direkte ud på fodgængere og cyklister.

ITD, der er en brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ser rapporten som et nyttigt værktøj til at forebygge ulykker.

- Vi ser med stor alvor på sagen og skal nu have kigget dybere ind i konklusionerne, og hvor det er, at vi som branche kan justere på nogle ting, der gør færdslen mere sikker, siger specialkonsulent Jørn-Henrik Carstens.

Han vil ikke afvise, at nogle ulykker skyldes travlhed hos chaufførerne. Men det fritager ikke chaufførerne for at overholde reglerne og eksempelvis lade være med at tale i mobiltelefon under kørslen.

- Det er no-go at snakke i håndholdt mobil, mens man kører. Det er noget, vi kontinuerligt har fokus på, siger han.

Sidste år blev 20 personer dræbt i lastbilulykker. Lastbiler var impliceret i 145 ulykker, hvor der skete personskade.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress