Af Ritzau - 08/05-16 08:28

Gider ikke blomster: Så mange danskere skrotter Mors DagGider ikke blomster: Så mange danskere skrotter Mors Dag

Mens mange danskere forkæler deres mødre søndag, mener andre, at Mors Dag er en kommerciel opfindelse.

storybild

DRONNINGENS BLOMSTER-BUKET. 1. års blomsterdekoratør-elev Maria Herskind binder Dronningens buket torsdag den 10. september på sin lærerplads Blomsterbutikken Klokkeblomst i Slangerup. Regentparret skal overvære eftermiddagens høstgudstjeneste i Slangerup Kirke og ved ankomsten til kirken skal dronningen have overrakt blomster. Maria går til sagen med stor alvor og har selv valgt de støvede sensommer-farver. (Billede: Steffen Ortmann)

Danskerne er vildt uenige om holdningen til Mors Dag.

Halvdelen af danskerne mener nemlig, at Mors Dag er en kommerciel opfindelse, der sikrer blomsterhandlere og chokoladeforretninger en ekstra stor omsætning.

Det skriver Avisen.dk.

Knap så mange, nemlig fire ud af ti danskere, mener omvendt, at Mors Dag er en strålende anledning til at vise sin mor kærlighed og respekt. Derfor overdynger de deres mor med blomster, chokolader, porcelæn eller andre gaver.

Endelig erklærer hver tiende dansker, at de slet ikke interesserer sig for hverken Mors Dag eller andre mærkedage.

Det viser en meningsmåling, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Avisen.dk.

Samfundsforsker på Aalborg Universitet Johannes Andersen mener, at undersøgelsen er et udtryk for den almindelige polarisering i Danmark.

- Mange danskere forholder sig stærk kritisk til sådanne mærkedage, hvor der er kommercielle interesser. Men alligevel har blomsterhandlerne jo forrygende travlt, siger han til Avisen.dk.

Ifølge Johannes Andersen er det sandsynligvis især røde vælgere, der er kritiske overfor mærkedagen.

- Mange af de blå vælgere vil nok synes, at det er hyggeligt at holde en tradition ved lige, og så gør det da heller ikke noget, at blomsterhandlerne tjener lidt ekstra, siger han.

Traditionen med Mors Dag kom til Danmark fra USA allerede i 1929, og den har ifølge Johannes Andersen en helt anden status som mærkedag end for eksempel Halloween og Valentines Dag, der er af nyere dato.

- Mors Dag er jo af lidt ældre dato, og rigtig mange opfatter dagen som en hyldest til mor mere end det kommercielle. For nogle danskere er det en institution ligesom Kristi himmelfartsdag, noterer han.

Undersøgelsen viser også, at unge er mere vilde med mærkedagen end ældre. Det forklarer Johannes Andersen med, at de måske stadig bor hjemme eller lige er flyttet hjemmefra og stadig er glade for og tæt knyttet til deres mor.

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress